Otevřít menu
Doprava dnes
-

České dráhy se intenzivně připravují na spuštění výhradního provozu pod zabezpečovačem ETCS

Společnost České dráhy plánuje k 1. lednu 2025 provozovat se zabezpečovačem ETCS zhruba 520 vozidel a jednotek. V současnosti disponuje palubní jednotkou ETCS více než 400 vozidel.

19:33 / 3. července 2024
České dráhy se intenzivně připravují na spuštění výhradního provozu pod zabezpečovačem ETCSi

Foto: Traťová část ETCS. Zdroj: Archiv ČD

České dráhy aktuálně pracují na spuštění výhradního provozu pod evropským zabezpečovacím systémem ETCS na vybraných koridorových tratích. Do konce letošního roku plánují nákup 54 vozidel s nainstalovanou jednotkou ETCS a zastavění (retrofit) dalších 66 vozidel ze stávající flotily. Na začátku příštího roku tak bude národní dopravce provozovat přibližně 520 vozidel a jednotek se zabudovaným evropským zabezpečovačem ETCS. V souvislosti s tím už také České dráhy proškolily více než 700 strojvůdců na obsluhu vozidel s ETCS. Další více než stovka je nyní v zácviku. Obsahem školení strojvedoucích je seznámení s novými předpisy, ovládání a používání zařízení ETCS na lokomotivě. Strojvedoucí dále získávají dovednosti při jízdě pod dohledem ETCS i při plynulém přechodu mezi oblastí vybavenou traťovou částí ETCS a oblastí vybavenou národním vlakovým zabezpečovacím zařízením.

 „Veškeré naše aktivity směřují k tomu, abychom byli dobře připraveni na spuštění výhradního provozu na koridorových úsecích. Vlaky Českých drah už nyní v rámci zkušebního provozu ujedou řádově několik tisíc kilometrů denně pod dohledem ETCS. V režimu ETCS jezdí vlaky, které jsou vybaveny vlakovým zabezpečovačem v režimu switch-on, kde je proškolený strojvedoucí a zapnutá traťová část ETCS. Jsou to např. koridory od slovenské a polské hranice přes Bohumín do Břeclavi, z Břeclavi přes Brno do České Třebové nebo z Přerova přes Českou Třebovou do Prahy, z Berouna přes Plzeň do Chebu. Na trati z Uničova do Olomouce jsme první osobní dopravce v Česku, který zahájil výhradní provoz pod dohledem ETCS. České dráhy se také aktivně účastní testování ETCS a zátěžových testů celého systému v různých místech Česka,“ informoval Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele Českých drah pro osobní dopravu.

Jak už bylo zmíněno, postupně dochází k instalaci ETCS do dalších vozidel perspektivních řad, tzv. retrofit. Vedle lokomotiv řad 162 WTB, 362 a 362 WTB, u kterých je ETCS namontováno už v celkem 103 kusech, probíhá instalace například i u lokomotiv řady 750, jednotek RegioSpider 841 a 841.2, všech 33 RegioSharků, elektrických jednotek 660 / 661 InterPanter, RegioPanterů první generace nebo příměstských elektrických jednotek 471 CityElefant.

Základní informace o ETCS

Jedná se o jednotný evropský vlakový zabezpečovací systém, jehož cílem je odstranit různé národní systémy, umožnit interoperabilní provoz lokomotiv napříč Evropou, zvýšit rychlost vlaků, propustnost tratí a zvýšit bezpečnost železničního provozu. Je složený ze dvou základních částí, a to traťové a mobilní. Traťová část je součástí železničních tratí a zajišťuje přenos informací k vlakům. Mobilní je instalovaná na drážních vozidlech a přijímá informace z traťové části. Ty pak dále předává strojvedoucímu.

Zabudovaný zabezpečovač ETCS umožňuje strojvedoucím vidět na monitoru přehledně zobrazené maximální rychlosti pro část trati před vlakem či brzdné křivky. Dále díky němu strojvedoucí vidí zobrazení blížící se cílové rychlosti, např. její snížení, popřípadě místo zastavení u návěstidla zakazujícího další jízdu. Pokud by se stalo, že strojvedoucí nebude reagovat na snížení rychlosti, pak systém ETCS automaticky zasáhne a vlak zastaví.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: České dráhy)

zpět na články

inzerce

nahoru