Otevřít menu
Doprava dnes
-

Kampaň Společně za čisté vlaky funguje

Zavedená opatření, která byla v Praze nastavena proti řádění sprejerů, se ukázala jako úspěšná. V předešlých týdnech se totiž povedlo chytit několik sprejů přímo při činu. České dráhy dál pokračují v kampani proti vandalismu např. tím, že na vlaky instalují speciální polepy.

16:43 / 28. srpna 2024
Kampaň Společně za čisté vlaky fungujei

Foto: Každý týden je v Praze z vlaků odstraněno graffiti v rozsahu 100 až 350 m2. Zdroj: Archiv ČD

V loňském roce se Středočeský kraj, hlavní město Praha a České dráhy společně pustili do kampaně s názvem „Společně za čisté vlaky“. Kampaň bojuje proti vandalismu páchanému na vlacích v pražské aglomeraci.

„Opatření, na kterých jsme se dohodli, se neminula účinkem. Zejména z pohledu exteriérů se situace zlepšila. Dříve jsme dopravce obvykle sankcionovali za zhruba třicet znečištěných jednotek měsíčně, v posledních měsících jsou to jednotky případů. České dráhy nás průběžně informují o bezpečnostních hrozbách, najatá bezpečnostní agentura zachytila i několik sprejerů. Samozřejmě jsme si vědomi, že situace zejména v interiérech CityElefantů není rozhodně dobrá. Ale věřím, že když vytrváme, tento boj s vandalstvím dovedeme do úspěšného konce ve prospěch nás všech, kteří hromadnou dopravu používáme,“ informoval Petr Borecký, radní Středočeského kraje pro oblast veřejné dopravy.

V rámci kampaně došlo např. ke zpřísnění režimových bezpečnostních opatření v místech obratu a odstavení vlaků, kde se vozidla častokrát stávala terčem vandalů. Posílena byla také bezpečnost na odstavném nádraží v pražské Michli. Spolu s tím došlo i k nasazení hlídek bezpečnostní agentury do předem vytipovaných nočních a ranních spojů. Dále pokračuje instalace antisprejerských polepů a laků, jež usnadňují rychlejší a efektivnější čištění vlaků.

 „Osobně jsem zastáncem především preventivních opatření a nyní tedy díky společným investicím do většího zabezpečení přímo na místech, kde problémy vznikají, vidíme jasné zlepšení. Hezké a čisté prostředí ve vlacích zvyšuje komfort cestujících a motivuje je k jejich častějšímu využívání. Pro Prahu je totiž prioritou, aby bylo ze strany Českých drah zajištěno kvalitní a kapacitně dostatečné vlakové spojení pro Pražany z okrajových městských částí, kteří jezdí vlakem do práce a domů,” sdělil Zdeněk Hřib, první náměstek pražského primátora pro oblast dopravy.

České dráhy se kromě výše zmíněných opatření zaměřily i na efektivnější odstranění graffiti ze souprav. Na vybrané jednotky řady 471 CityElefant v barvách Pražské integrované dopravy byly aplikovány antigraffiti polepy a laky. 

„Ty se nám osvědčily i proto, že pro umytí takto vybavených jednotek je potřeba mnohém méně vody i chemických látek. Pokračujeme tedy v instalaci této technologie a vybavíme jí další více než tři desítky CityElefantů, tentokrát poprvé i v interiérech. S tím začínáme už teď v srpnu. Významně tím zlepšíme stávající stav vandaly zničených interiérů a zvýšíme kulturu cestování v Praze a jejím okolí,“ řekl Jiří Ješeta,  člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní dopravu.

Proces odstraňování graffiti z interiérů a exteriérů vlakových souprav vyjde České dráhy každý rok na několik milionů korun. V letošním roce dělá škoda zatím zhruba 13 milionů Kč. Za minulý rok eviduje národní dopravce celkem 460 sprejerských útoků na své vlaky.

Publikovala: Lucie Sogelová (zdroj: TZ České dráhy)

zpět na články

inzerce

nahoru