Otevřít menu
Doprava dnes
-

Počet zemřelých na železnici se snižuje, proces zavádění výhradního provozu zabezpečovače běží dál

Od 1. ledna 2025 začne výhradní provoz evropského zabezpečovače ETCS na vybraných částech některých železničních koridorů v ČR. Ladění systému na vybraných úsecích české železnice běží naplno a je třeba se soustředit na maximální koordinaci příprav.

11:41 / 20. března 2024
Počet zemřelých na železnici se snižuje, proces zavádění výhradního provozu zabezpečovače běží dál

Účastníci setkání též detailně prodiskutovali meziroční srovnání bezpečnostních parametrů na tratích v ČR, pozitivním trendem je především pokles počtu usmrcených na železnici a pokles úhrnu hmotných škod v meziročním srovnání. Taktéž se daří odstraňovat problematická místa na české železnici, což usnadňuje práci strojvůdcům.

 „Pozitivním zjištěním v meziročním srovnání na síti Správy železnic z let 2022 a 2023 je fakt, že klesá počet zemřelých osob. Každý lidský život je nenahraditelný, takže dalšímu zvyšování bezpečnosti či například snižování počtu zraněných osob budeme i nadále věnovat pozornost. V porovnání let 2022 a 2023 klesá počet projetí návěstí Stůj. Zde by dalšímu zlepšení mohlo pomoci i dohodnuté pokračování odstraňování problematických míst s opakovanými projetími v koordinaci Drážního úřadu a Správy železnic,“ říká ministr dopravy Martin Kupka.

Počet mimořádných událostí s jízdami drážních vozidel kolem návěstidel s návěstí zakazující jízdu od roku 2018 do konce roku 2022 stoupal, největší nárůst byl v roce 2021, a to o 24 případů.

Nejvyšší počet usmrcených osob jsou lidé, kteří jednali v sebevražedném úmyslu, nejvíce jich z celkového počtu bylo v letech 2022 (216 z 239) a 2019 (211 z 241). Ostatní usmrcené osoby představují v přibližně 90 % osoby usmrcené při střetnutí na železničních přejezdech.

Nejvyšší počet zraněných osob byl v roce 2020 (276), následuje loňský rok 2023 (226) a rok 2021 (225). Z celkových počtů představují osoby, které jednaly v sebevražedném úmyslu 12 %, při střetnutí na přejezdech a při vstupech do kolejiště v místech veřejnosti nepřístupných představují dalších přibližně 65 %.

Nejvyšší podíl škod dosahují škody z mimořádných událostí uzavřených s odpovědností dopravců (průměrně 58 %), druhý nejvyšší podíl jsou škody s odpovědností cizích (třetích) osob (průměrně 34 %). Správa železnic se z hlediska odpovědnosti podílí na škodách průměrně 8 %.

Průběžně se plní úkol z předchozích Bezpečnostních komisí, kdy Drážní úřad postupně provádí státní dozory v lokalitách s nadprůměrným počtem průjezdu návěsti „Stůj“. V loňském roce se šetření konalo v Poříčanech a Praze-Libni, letos byl zatím provedený státní dozor v Brně. V případě potřeby budou na základě analýzy Správy železnic určeny ke kontrole i další místa.

Autor: Lucie Sogelová (zdroj: mdcr.cz)

zpět na články

inzerce

nahoru