Page 12 - Časopis Doprava dnes 11-12/2022
P. 12

Dopravní a liniové stavby

           Pardubickým silničářům se osvědčilo



           použití tichých krytů vozovek





           Asfaltové souvrství na komunikaci je v silničním hospodářství z hlediska jednotkové ceny nej-
           dražší položkou. Dražší už je jen čtvereční metr pořízení mostu.


           „Pardubický kraj vlastní přes 3 000 km silnic II. a III. třídy.  dodal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miro-
           Při vynásobení této délky průměrnou šířkou 6 metrů vozovky  slav Němec.
           se jedná o obrovskou plochu cca 19 milionů m2. Při vysoké  Dalším  technickým  prvkem  jsou  membrány,  které  slou-
           jednotkové ceně je tedy položka do živičné vrstvy nejdražší  ží  k tomu,  aby  vyrovnaly  nerovnosti  podkladní  vrstvy  a  aby
           v silničním hospodářství kraje,“ přiznává senátor a první ná-  obrusná  vrstva  mohla  být  položena  co  nejtenčí.  Asfaltovým
           městek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš. Z jeho  krytem totiž už nelze vyrovnávat prakticky žádné nerovnosti.
           iniciativy  dochází  v  této  oblasti  k  technickému  sjednocení  Rovinatost vozovky musí vzniknout v podkladní vrstvě. Mem-
           s uplatněním nejmodernějších a inovativních poznatků. Je to  brány současně snižují stupeň nedokonalosti konstrukční vrstvy
           otázka nejen fyzikálně-mechanických vlastností samotné as-  tím, že zabraňují průpisu daných poruch zespodu a nemusí tak
           faltové směsi, ale i použití podpůrných stavebně-technických  dojít k velmi drahým opravám konstrukčních vrstev a živičné-
           prvků - například geomříže, asfaltové membrány  a podobně.  ho souvrství. Membrány se pořizují za úplně jiné finanční pro-
           U asfaltu je pozornost věnována několika parametrům. Jsou to
           protismykové vlastnosti, které jsou primární pro bezpečnost
           a plynulost silničního provozu. Dále je to otázka environmen-
           tálního  posouzení.  V  tomto  případě  se používají  tiché kryty
           vozovek. Třetí skupinou jsou fyzikální a technické parametry
           silnic, aby živičná souvrství mohla být co nejtenčí, ale životnost
           stejná jako u silné vrstvy, ne-li delší. To znamená minimalizaci
           spotřeby kameniva. Jedná se tedy o uhlíkovou stopu, neboť
           kamenivo je energeticky nepředstavitelně náročná záležitost.
           Velmi drahou položkou je také asfaltové pojivo.
           „V této oblasti Pardubický kraj vykonal mnoho práce. Od prv-
           ních pokusných úseků se přešlo až k realizační fázi. V dnešní
           době  uskutečňujeme  tiché  kryty  vozovek  v  celých  průtazích
           obcí v Pardubickém kraji. Před osmi lety byl tichý asfaltový
           kryt položen od mostu Pavla Wonky na Hradecké a Poděbrad-
           ské ulici v Pardubicích až po okružní křižovatku u Globusu,“

                                                                                   středky,  než  které  by  byly  zapotřebí
                                                                                   při  opravě. Speciální membrána do-
                                                                                   káže podchytit až devět poruch z de-
                                                                                   seti. Tyto technologie jsou již použí-
                                                                                   vány a velmi se osvědčily.
                                                                                   Pokud se podíváme do budoucnos-
                                                                                   ti,  v  současnosti  připravují  silničáři
                                                                                   Pardubického kraje obnovu tichého
                                                                                   krytu v centru Pardubic, neboť jeho
                                                                                   životnost je cca osm let. Na této ko-
                                                                                   munikaci  projede  denně  mimo  ví-
                                                                                   kendů přes dvacet tisíc automobilů.
                                                                                   Správa a údržba silnic Pardubického
                                                                                   kraje hledá způsob, jak tuto živičnou
                                                                                   vrstvu obnovit. Jednou z podmínek
                                                                                   je  najít  možnost,  která  nebude  fi-
                                                                                   nančně příliš zatěžující.
                                                                                   Na této akci se uplatňují nejnovější
                                                                                   vědecké poznatky, neboť pardubičtí
                                                                                   silničáři  spolupracují  na  výměně  ži-
                                                                                   vičné vrstvy s ČVUT Praha a s Klok-
                                                                                   nerovým ústavem.                       (sch)



           12
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17