Page 12 - Časopis Doprava dnes 11-12/2022
P. 12
Dopravní a liniové stavby
Pardubickým silničářům se osvědčilo
použití tichých krytů vozovek
Asfaltové souvrství na komunikaci je v silničním hospodářství z hlediska jednotkové ceny nej-
dražší položkou. Dražší už je jen čtvereční metr pořízení mostu.
„Pardubický kraj vlastní přes 3 000 km silnic II. a III. třídy. dodal ředitel Správy a údržby silnic Pardubického kraje Miro-
Při vynásobení této délky průměrnou šířkou 6 metrů vozovky slav Němec.
se jedná o obrovskou plochu cca 19 milionů m2. Při vysoké Dalším technickým prvkem jsou membrány, které slou-
jednotkové ceně je tedy položka do živičné vrstvy nejdražší ží k tomu, aby vyrovnaly nerovnosti podkladní vrstvy a aby
v silničním hospodářství kraje,“ přiznává senátor a první ná- obrusná vrstva mohla být položena co nejtenčí. Asfaltovým
městek hejtmana Pardubického kraje Michal Kortyš. Z jeho krytem totiž už nelze vyrovnávat prakticky žádné nerovnosti.
iniciativy dochází v této oblasti k technickému sjednocení Rovinatost vozovky musí vzniknout v podkladní vrstvě. Mem-
s uplatněním nejmodernějších a inovativních poznatků. Je to brány současně snižují stupeň nedokonalosti konstrukční vrstvy
otázka nejen fyzikálně-mechanických vlastností samotné as- tím, že zabraňují průpisu daných poruch zespodu a nemusí tak
faltové směsi, ale i použití podpůrných stavebně-technických dojít k velmi drahým opravám konstrukčních vrstev a živičné-
prvků - například geomříže, asfaltové membrány a podobně. ho souvrství. Membrány se pořizují za úplně jiné finanční pro-
U asfaltu je pozornost věnována několika parametrům. Jsou to
protismykové vlastnosti, které jsou primární pro bezpečnost
a plynulost silničního provozu. Dále je to otázka environmen-
tálního posouzení. V tomto případě se používají tiché kryty
vozovek. Třetí skupinou jsou fyzikální a technické parametry
silnic, aby živičná souvrství mohla být co nejtenčí, ale životnost
stejná jako u silné vrstvy, ne-li delší. To znamená minimalizaci
spotřeby kameniva. Jedná se tedy o uhlíkovou stopu, neboť
kamenivo je energeticky nepředstavitelně náročná záležitost.
Velmi drahou položkou je také asfaltové pojivo.
„V této oblasti Pardubický kraj vykonal mnoho práce. Od prv-
ních pokusných úseků se přešlo až k realizační fázi. V dnešní
době uskutečňujeme tiché kryty vozovek v celých průtazích
obcí v Pardubickém kraji. Před osmi lety byl tichý asfaltový
kryt položen od mostu Pavla Wonky na Hradecké a Poděbrad-
ské ulici v Pardubicích až po okružní křižovatku u Globusu,“
středky, než které by byly zapotřebí
při opravě. Speciální membrána do-
káže podchytit až devět poruch z de-
seti. Tyto technologie jsou již použí-
vány a velmi se osvědčily.
Pokud se podíváme do budoucnos-
ti, v současnosti připravují silničáři
Pardubického kraje obnovu tichého
krytu v centru Pardubic, neboť jeho
životnost je cca osm let. Na této ko-
munikaci projede denně mimo ví-
kendů přes dvacet tisíc automobilů.
Správa a údržba silnic Pardubického
kraje hledá způsob, jak tuto živičnou
vrstvu obnovit. Jednou z podmínek
je najít možnost, která nebude fi-
nančně příliš zatěžující.
Na této akci se uplatňují nejnovější
vědecké poznatky, neboť pardubičtí
silničáři spolupracují na výměně ži-
vičné vrstvy s ČVUT Praha a s Klok-
nerovým ústavem. (sch)
12