Page 11 - Časopis Doprava dnes 02/2021
P. 11
Železniční doprava Správy železnic Jiří Svoboda, po třech letech od počát-
Ze sci-fi realitou. ku úvodních diskuzí teď vnímá reálnější podobu celého
projektu. „Už to není jen o čáře na mapě, přecházíme
k územnímu rozvoji a budoucím objednatelům. Ptají se
Vysokorychlostní železnice na jízdní řády, kolik bude stát jízda a tak dále. Dostává
to reálnější obrysy,“ těšilo Jiřího Svobodu. „Samozřejmě
musí dojít k propojení s dalšími tratěmi, vše musí být
promyšlené. Pokud se vše povede, věřím, že se železnič-
jsou zase o krok blíže ní doprava dostane do popředí v porovnání s ostatními
typy dopravní infrastruktury v naší zemi,“ dodal.
Tratě mají podporu i od národního dopravce Českých
drah, jejichž ideu představil na konferenci generální ře-
ditel Ivan Bednárik. „Chceme si udržet kredit největšího
Pardubické hlavní nádraží se stalo v termínu od 16. do 17. září na dva dny železničním českého dopravce, být inovátory. České dráhy projekt
středobodem celé České republiky. Do města perníku se totiž sjela celá železniční špička, podporují, je to evoluční skok železnice pro další století,“
aby zde na konferenci diskutovala a veřejnosti představila provozní model vysokorych- uvedl nejvyšší muž Českých drah a dodal: „Důležité je to,
aby byly vyhotovené tratě k dispozici ihned, nemají být
lostních železnic, jejichž realizace se v naší zemi očekává již okolo roku 2025. jako puzzle a fungovat, až se to celé poskládá. Věřím, že
se tím uvolní kapacita přeplněné železniční sítě.“
V pořadí již 7. Železniční konference trať směrem na Drážďany. Další bu- zapojit i národní rozpočty a v sou- Generální ředitel SUDOP Praha naznačil, že se na tech-
měla zcela jasné téma – vysokorych- dou následovat. „V příštích dvaceti časné době je otázkou, zda nezapojit nické dokumentaci prvního úseku již pracuje. „Práce
lostní železnice v České republice, je- letech to bude největší veřejný pro- také privátní zdroje. Státní rozpočet byly zahájeny v lednu, zpracováváme technickou do-
jich model rychlých spojení a služby, jekt, který znamená obrovský zlom nemá kapacitu na tak výraznou pod- kumentaci pro následné územní rozhodnutí. Mělo by
které bude nabízet cestujícím. Obří v dopravě. Být z Prahy v Brně do jed- poru tohoto projektu,“ poodhalil. vše být připraveno v průběhu příštího roku,“ prozradil
projekt dostává zelenou a je ve stadiu né hodiny? Teď nepředstavitelné. Zároveň potěšil i české firmy, kterým Tomáš Slavíček.
příprav. Jde doslova o velký boom, V budování dopravní infrastruktury přislíbil účast na budování sítě vyso- Ctirad Klimánek ze společnosti RAILVIS.com společně
který bude v naší zemi minimálně ná- se zařadíme mezi prvoligové hráče korychlostních tratí. „Musí dostat s Václavem Větrovským rozebrali nové technologie a pří-
sledující dvě desetiletí posouvat stále napříč celou Evropou,“ vyjádřil svá šanci čeští hráči, ale samozřejmě by padnou digitalizaci, která železniční dopravu v budouc-
dopředu železniční dopravu. očekávání od vysokorychlostních tra- měli spolupracovat se zahraničními nosti bude muset také čekat.
V současné době se pracuje na tom, tí ministr dopravy Karel Havlíček. společnostmi,“ popsal ministr dopra- V posledním bloku si slovo vzali předseda představenstva
aby se do roku 2025 plně zahájila vý- Na Železniční konferenci odpověděl vy otázku realizace samotných tratí. Simac Technik ČR Dušan Bruoth, ředitel firmy STARMON
stavba tratí do Polabí, v jižní části od i na častou otázku, kde vzít na tento Při prvotním představení plánu na Jaroslav Mládek a výkonný ředitel OLTIS Group Miroslav
Brna a Moravské bráně, o dva roky projekt peníze. „Většina financí musí realizaci vysokorychlostních tratí byl Fukan, kteří účastníkům představili vizi, jakým směrem
později se plánuje vysokorychlostní jít z evropských zdrojů, ale musíme velmi skeptický také generální ředitel by se mělo posouvat zlepšování služeb pro samotné pa-
sažéry, ať už ve vlacích či na jednotlivých nádražích.
Jako řešení dalších problémů s nákladní dopravou vní- Podle svých slov byl odborný garant celé konference,
má zprovoznění vysokorychlostních železnic prezident poslanec Parlamentu ČR a místopředseda Správní rady
ŽESNAD.CZ Martin Hořínek. „Víme, že přednost dostane Správy železnic Martin Kolovratník, s průběhem a věcnos-
osobní doprava. Nepropásněme však šanci dát podobné tí celé dvoudenní železniční konference spokojen. (red)
podmínky i pro nákladní dopravu. Situace není ideální,“
žádal své kolegy na Železniční konferenci.
„Vysokorychlostní tratě zvýší konkurenceschopnost ná-
kladní dopravy vůči jiným módům dopravy, zejména
těm méně ekologickým. Navíc dosáhneme kvalitních
časů srovnatelných se silniční dopravou a zvýšíme hos-
podářskou efektivitu nákladní dopravy,“ nastínil své
představy Martin Hořínek.
Dalším tématem pardubických diskusních panelů bylo
schválení ETCS a jeho využití na klasických i vysokorych-
lostních tratích, k čemuž se ve druhém bloku prvního dne
konference vyjádřili ředitel pro evropské záležitosti AŽD
Praha Vladimír Kampík či předseda představenstva české-
ho stavebního holdingu Enteria Martin Havelka.
Konference nadále pokračovala v pátek 17.9.2021, kde se
rozebírala témata jako vysokorychlostních tratí ve společ-
nosti s ohledem na vytvoření technické dokumentace.
10 11