Page 15 - Časopis Doprava dnes 01/2023
P. 15
Železniční doprava
záření. Tento způsob napájení byl instalován na trati Břeclav
Železniční stavba roku 2022 – Přerov – Petrovice u Karviné.
Dalším vítězem této kategorie se stala metoda, kterou jsou
opravovány některé tunely mezi Adamovem a Blanskem na
Brněnsku. Na vybraných tunelech je totiž rekonstrukce řeše-
V lednu letošního roku došlo ke slavnostnímu vyhodnocení soutěže Železniční stavba roku na tzv. deštníkovým systémem izolace, který je vhodný pro
případy, kdy není potřeba řešit tlak vody na betonovou sko-
za uplynulé období. Předávání cen proběhlo ve Stages Hotel Prague a zúčastnil se ho také řepinu.
ministr dopravy Martin Kupka. Přinášíme vám přehled oceněných staveb a projektů.
Kategorii Bezpečná železnice vyhrála instalace sedmi pře-
Soutěž Železniční stavba roku se uskutečnila pod garancí jezdových zabezpečovacích zařízení s technologií SIRIUS 3.0
Správní rady Správy železnic, vítězové pak byli vybráni na na trati Chornice – Třebovice v Čechách, konkrétně v úseku
základě hodnocení odborné komise Správy železnic. Při vy- Moravská Třebová – Mladějov. Jádrem systému zabezpečo-
hodnocování výsledků byly brány v potaz nejen stavby rea- vacího zařízení jsou technologické počítače umístěné v želez-
lizované na páteřní síti a koridorech, ale i ty na regionálních
a lokálních tratích. Při posuzování kandidátů v konkrétních Modernizace trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi na pomezí
kategoriích byl zohledněn zejména jejich provozní, ekono- jižních a středních Čech je vítězem kategorie Liniové stavby.
mický i společenský přínos. Hlavním smyslem jedné z nejvýraznějších investic součas-
nosti bylo zvýšit v daném úseku rychlost, plynulost, komfort
V kategorii Rekonstrukce a opravy budov zvítězila rekon- a bezpečnost dopravy. V celém úseku došlo ke stavbě nové
strukce památkově chráněné výpravní budovy ve Veselí nad trati. Na trase najdeme čtyři estakády, pět nových zastávek
Lužnicí. Přestavba tohoto objektu proběhla tak, aby zůstal a jednu stanici, jež slouží k předjíždění vlaků.
zachován její historický ráz. Došlo i k obnovení původní po-
doby poškozených štukatérských prvků nebo k osazení dře- Vítězem kategorie Železniční mosty a tunely se stal nový
věných špaletových oken. most vybudovaný v Děčíně v rámci optimalizace traťového
Cenu Modernizace železničních stanic a uzlů si odnesla dru- úseku Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb. Most o délce
265 metrů dostal novou hlavní nosnou konstrukci a celkově
há stavba rekonstrukce železničního uzlu Přerov. Předmětem byl upraven tak, aby splňoval všechny aktuální normy a pro-
stavby byla celková přestavba výhybny Dluhonice a navazují- vozní požadavky železniční dopravy.
cího traťového úseku do Prosenic včetně přesmyku. Hlavním
cílem projektu bylo zejména zlepšení jízdního komfortu a zvý-
šení traťové rychlosti, což umožnilo zkrácení jízdních dob.
Rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov zvítězila v ka- ničních stanicích Moravská Třebová a Mladějov na Moravě.
tegorii Projektová příprava. Uskutečněný projekt byl zamě- Komunikace mezi jádrem a jednotlivými přejezdy pak probí-
řen na kompletní rekonstrukci stanice Praha-Smíchov v úse- há po optických vláknech.
ku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní
výhybku radotínské části stanice. V rámci realizace stavby Poslední ocenění, a to Cenu generálního ředitele obdržela
došlo k rekonstrukci železničního svršku i spodku, nástupišť rekonstrukce úseku nejvytíženějšího českého koridoru na tra-
a podchodů. Projekt se věnoval i navržení nové konfigurace ti Poříčany – Velim. Do rekonstrukce byla například zahrnuta
kolejových rozvětvení na obou koncích stanice.
obnova staničních kolejí či oprava více než dvaceti výhybek
v Poříčanech. Došlo i na renovaci nástupišť v několika obcích.
Během rekonstrukce bylo také opraveno pět mostů, došlo
i na modernizaci železničních přejezdů či výměnu trakčního
vedení. (sog)
Vítězem kategorie Rekonstrukce historických železničních
staveb se stala výpravní budova v Nové Pace ve stanici Nová
Paka. Budova nacházející se na trati mezi Chlumcem nad Cid- V kategorii Technologické stavby se stal vítězem pilotní pro-
linou a Trutnovem pochází z roku 1872. Novou fasádou byla jekt konverze napájecích soustav mezi Nedakonicemi a Říko-
objektu vrácena jeho historická atmosféra, jelikož v rámci vicemi. Výsledkem stavby bylo posunutí styku napěťových
oprav došlo k renovaci kamenné pískovcové fasády. Zajíma- soustav o zhruba 43 kilometrů severně k Přerovu. Během re-
vostí je, že pro kamenické práce byl jako stavební materiál alizace projektu došlo i na vybudování trakčních napájecích
zvolen místní pískovec. stanic v obcích Otrokovice a Říkovice. Použitá technologie
umožňuje snadné vracení energie rekuperované při provozu
lokomotiv zpátky do distribuční soustavy. Zajímavostí je, že
zmíněná technologie byla pro takovýto systém trakčního na-
Kategorii Rekonstrukce a opravy železničních tratí vyhrá- pájení v Evropě použita vůbec poprvé.
la revitalizace vybraných úseků mezi Lovosicemi a Českou
Lípou. Revitalizace umožnila v některých úsecích zvýšení V kategorii Technická inovace roku zvítězilo vyspělé řešení
traťové rychlosti, zkrácení jízdní doby vlaků a také vyšší bez- napájení rádiového sdělovacího zařízení pro provoz systému
pečnost železničního provozu. Součástí rekonstrukce byla GSM-R. Jedná se o ostrovní fotovoltaický systém, který pro
například přestavba železniční stanice Žalhostice či úpravy svůj provoz nepotřebuje externí napájení ze standardní pří-
nástupišť v Trnovanech, Ploskovicích či Horní Řepčici. pojky, zároveň funguje i v době, kdy není k dispozici sluneční
14 15