Page 11 - Časopis Doprava dnes 01/2023
P. 11
Železniční doprava nuty jak nově pořizovaná vozidla, která
ČD Cargo bude na provoz jsou již z výroby systémem ETCS vyba-
vena, tak dodatečně vybavená vozidla
(tzv. retrofi � ng). Jedná se o lokomoti vy
řad 130, 163, 363, 383, 388, 742.7, 744
s ETCS připraveno a 753.7. U více než 30 vozidel pak právě
probíhá realizace implementace / dodá-
ní a 92 vozidel je předmětem uzavřených
kontraktů. Ve výhledu do roku 2025 se
předpokládá zajisti t dalších přibližně 90
vozidel. Tento počet není konečný a v na-
Investi ce nejsou jen nové nebo modernizované lokomoti vy. Nemalé fi nanční prostředky si vyža- vazujících letech budou následovat další
dují i nové nákladní vozy, jejich osazování ti chými brzdovými špalíky nebo třeba implementace vozidla, a to i v souladu s postupnou ob-
evropského vlakového zabezpečovače ETCS. S ohledem na to, že lokomoti vní park ČD Cargo je měnou lokomoti vního parku ČD Cargo.
velmi početný a rozmanitý, přistupuje společnost k implementaci ETCS maximálně zodpovědně. Do skupiny vozidel, která jsou v realizaci
a v plánu pro realizaci, patří například
lokomoti vy řad 240, 363.5, 753.6, další
ČD Cargo plně respektuje termíny ob- Můžete nám stručně přiblížit historii od roku 2015 se ČD Cargo konti nuálně lokomoti vy řad 383, 388, 742.7 a další.
sažené v Národním implementačním projektu ETCS v ČD Cargo? projektem ETCS zabývá, a ještě několik
plánu ERTMS i Plánu moderního zabez- Projekt ETCS v ČD Cargo byl zahájen dalších let zabývat bude. Pro dokreslení Provozujete lokomoti vy v režimu swit-
pečení české železnice a chce být při- v roce 2015, kdy byla zpracovávána vů- – do dnešního dne již bylo realizováno ch-on? Pokud ano, jak probíhají testo-
praveno. Zároveň vnímá společenskou bec první žádost o fi nanční podporu více než 20 zadávacích řízení, tedy těch vací jízdy?
odpovědnost a usiluje tak o to, aby v rámci výzvy 2015 CEF Transport Cohe- úspěšných i neúspěšných. Ano, v rámci ověřovacího provozu reali-
ve stanovených termínech přispělo ke sion Call. První veřejné zakázky byly uve- zujeme jízdy vlaků pod dohledem ETCS
zvýšení bezpečnosti na české železnici. řejněny začátkem II. kvartálu roku 2016. Na kolika lokomoti vách již máte ETCS od loňského dubna s lokomoti vami řady
O tom, jaký je stav implementace ETCS První kontrakt pak byl uzavřen v říjnu instalováno a co dalšího je již zasmluv- 363, v červnu se do ověřovacího provo-
u největšího tuzemského železničního roku 2018 a jednalo se o moderniza- něno? Kolik lokomoti v a jakých řad plá- zu zapojily také lokomoti vy řady 742.7.
nákladního dopravce jsme hovořili s Ing. ci 50 lokomoti v řady 742, jejíž součástí nujete osadit tí mto zabezpečovačem? Začátkem roku 2023 bude zahájen ově-
Davidem Jelínkem, expertem ČD Cargo byla i implementace vlakového zabez- V současné době jsme pokořili hranici řovací provoz lokomoti v řady 744 a další
na tuto problemati ku. pečovače ETCS. Lze tak konstatovat, že 200 vozidel. Do tohoto počtu jsou zahr- budou následovat.
Ověřovací provoz probíhá u vozidel
s umožněným zkušebním provozem
v režimu switch-on na základě vydaného
rozhodnutí Drážním úřadem, v souladu
s pokyny a předpisy provozovatele drá-
hy a souvisejícími interními opatřeními
ČD Cargo a strojvedoucí mají úplnou
odbornou způsobilost k jízdě pod do-
hledem ETCS.
Jednoduše lze říci, že se jedná o jízdu
vlaku pod plným dohledem ETCS tak, jak
budou realizovány od spuštění výhrad-
ního provozu. Samozřejmě s tí m velkým
rozdílem, že pokud dojde k výskytu zá-
vady, ať už na straně infrastrukturní, PROFIL DAVIDA JELÍNKA
nebo mobilní, nejedná se o tak zásadní Ing. David Jelínek se narodil v roce 1991. Absolvoval Dopravní fakultu Univerzity
problém. Po přepnutí do národního sys- Jana Pernera v Pardubicích. Do ČD Cargo nastoupil ještě během studií na jaře
tému VZ a izolace ETCS lze pokračovat roku 2014, a to na odbor ekonomiky a fi nančního řízení. Zde působil primárně
v jízdě. v oblasti nákupu a dotačních projektů. V současné době zastává pozici ředitele
odboru hospodaření s kolejovými vozidly a je expertem ČD Cargo na projekty
Jaké jsou zkušenosti a poznatky strojve- týkající se zabezpečovače ETCS.
doucích?
Jedná se o zcela nový typ vlakového za-
bezpečovače, který má své odlišnosti a jsme rádi, že se nám společně s mana- Během ověřovacího provozu jsou např.
a jedinečnosti . V porovnání se stávají- žerem infrastruktury, tedy Správou že- zjišťovány situace, kdy se mobilní čás-
cími vlakovými zabezpečovači na české leznic, a dodavateli postupně daří záva- ti nedaří přihlásit k té infrastrukturní,
železnici je výrazně vpřed a jeho přínos dy nejen identi fi kovat, ale i odstraňovat. tj. k radioblokové centrále (RBC), kdy
opti kou zvýšené bezpečnosti je neoddis- Z obecného pohledu je u strojvedoucích dochází ke ztrátě spojení mobilní části
kutovatelný. Nasazování takto sofi sti ko- systém ETCS poziti vně přijímán právě s RBC, kdy se na zobrazovací jednotce
vaného systému s sebou nese náročnou zejména pro navýšení bezpečnosti , pro ETCS (DMI) nezobrazuje aktuální čas.
změnu pro provoz. Poznatky a zkuše- dohled nad rychlostí vlaku, pro informa- Ale přesně z těchto důvodů se ČD Cargo
nosti jsou sbírány od jara loňského roku ce o situaci na trati před vlakem. v maximální míře zapojuje do ověřova-
10 11