Page 10 - Časopis Doprava dnes 01/2023
P. 10

Železniční doprava                                                                                                      nuty jak nově pořizovaná vozidla, která

             ČD Cargo bude na provoz                                                                                                jsou  již  z  výroby  systémem  ETCS  vyba-

                                                                                                                                    vena,  tak  dodatečně  vybavená  vozidla
                                                                                                                                    (tzv. retrofi �  ng). Jedná se o lokomoti vy
                                                                                                                                    řad 130, 163, 363, 383, 388, 742.7, 744
             s ETCS připraveno                                                                                                      a 753.7. U více než 30 vozidel pak právě
                                                                                                                                    probíhá realizace implementace / dodá-
                                                                                                                                    ní a 92 vozidel je předmětem uzavřených
                                                                                                                                    kontraktů. Ve výhledu do roku 2025 se
                                                                                                                                    předpokládá zajisti t dalších přibližně 90
                                                                                                                                    vozidel. Tento počet není konečný a v na-
             Investi ce nejsou jen nové nebo modernizované lokomoti vy. Nemalé fi nanční prostředky si vyža-                        vazujících letech budou následovat další
             dují i nové nákladní vozy, jejich osazování ti chými brzdovými špalíky nebo třeba implementace                         vozidla, a to i v souladu s postupnou ob-
             evropského vlakového zabezpečovače ETCS.  S ohledem na to, že lokomoti vní park ČD Cargo je                            měnou lokomoti vního parku ČD Cargo.
             velmi početný a rozmanitý, přistupuje společnost k implementaci ETCS maximálně zodpovědně.                             Do skupiny vozidel, která jsou v realizaci
                                                                                                                                    a  v  plánu  pro  realizaci,  patří  například
                                                                                                                                    lokomoti vy řad 240, 363.5, 753.6, další
             ČD  Cargo  plně  respektuje  termíny  ob-  Můžete  nám  stručně  přiblížit  historii  od roku 2015 se ČD Cargo konti nuálně   lokomoti vy řad 383, 388, 742.7 a další.
             sažené  v  Národním  implementačním  projektu ETCS v ČD Cargo?       projektem ETCS zabývá, a ještě několik
             plánu ERTMS i Plánu moderního zabez-  Projekt  ETCS  v  ČD  Cargo  byl  zahájen  dalších let zabývat bude. Pro dokreslení   Provozujete lokomoti vy v režimu swit-
             pečení  české  železnice  a  chce  být  při-  v roce 2015, kdy byla zpracovávána vů-  – do dnešního dne již bylo realizováno   ch-on? Pokud ano, jak probíhají testo-
             praveno.  Zároveň  vnímá  společenskou  bec  první  žádost  o  fi nanční  podporu  více než 20 zadávacích řízení, tedy těch   vací jízdy?
             odpovědnost  a  usiluje  tak  o  to,  aby  v rámci výzvy 2015 CEF Transport Cohe-  úspěšných i neúspěšných.            Ano, v rámci ověřovacího provozu reali-
             ve  stanovených  termínech  přispělo  ke  sion Call. První veřejné zakázky byly uve-                                   zujeme jízdy vlaků pod dohledem ETCS
             zvýšení  bezpečnosti   na  české  železnici.  řejněny začátkem II. kvartálu roku 2016.  Na  kolika  lokomoti vách  již  máte  ETCS   od loňského dubna s lokomoti vami řady
             O tom, jaký je stav implementace ETCS  První  kontrakt  pak  byl  uzavřen  v  říjnu  instalováno a co dalšího je již zasmluv-  363, v červnu se do ověřovacího provo-
             u  největšího  tuzemského  železničního  roku  2018  a  jednalo  se  o  moderniza-  něno? Kolik lokomoti v a jakých řad plá-  zu zapojily také lokomoti vy řady 742.7.
             nákladního dopravce jsme hovořili s Ing.  ci 50 lokomoti v řady 742, jejíž součástí    nujete osadit tí mto zabezpečovačem?  Začátkem roku 2023 bude zahájen ově-
             Davidem Jelínkem, expertem ČD Cargo  byla  i  implementace  vlakového  zabez-  V  současné  době  jsme  pokořili  hranici   řovací provoz lokomoti v řady 744 a další
             na tuto problemati ku.            pečovače ETCS. Lze tak konstatovat, že  200 vozidel. Do tohoto počtu jsou zahr-      budou následovat.
                                                                                                                                    Ověřovací  provoz  probíhá  u  vozidel
                                                                                                                                    s  umožněným  zkušebním  provozem
                                                                                                                                    v režimu switch-on na základě vydaného
                                                                                                                                    rozhodnutí  Drážním úřadem, v souladu
                                                                                                                                    s pokyny a předpisy provozovatele drá-
                                                                                                                                    hy a souvisejícími interními opatřeními
                                                                                                                                    ČD  Cargo  a  strojvedoucí  mají  úplnou
                                                                                                                                    odbornou  způsobilost  k  jízdě  pod  do-
                                                                                                                                    hledem ETCS.
                                                                                                                                    Jednoduše  lze  říci,  že  se  jedná  o  jízdu
                                                                                                                                    vlaku pod plným dohledem ETCS tak, jak
                                                                                                                                    budou  realizovány  od  spuštění  výhrad-
                                                                                                                                    ního provozu. Samozřejmě s tí m velkým
                                                                                                                                    rozdílem, že pokud dojde k výskytu zá-
                                                                                                                                    vady,  ať  už  na  straně  infrastrukturní,   PROFIL DAVIDA JELÍNKA
                                                                                                                                    nebo mobilní, nejedná se o tak zásadní   Ing. David Jelínek se narodil v roce 1991. Absolvoval Dopravní fakultu Univerzity
                                                                                                                                    problém. Po přepnutí  do národního sys-  Jana Pernera v Pardubicích. Do ČD Cargo nastoupil ještě během studií na jaře
                                                                                                                                    tému  VZ  a  izolace  ETCS  lze  pokračovat   roku 2014, a to na odbor ekonomiky a fi nančního řízení. Zde působil primárně
                                                                                                                                    v jízdě.                             v oblasti  nákupu a dotačních projektů. V současné době zastává pozici ředitele
                                                                                                                                                                         odboru hospodaření s kolejovými vozidly a je expertem ČD Cargo na projekty
                                                                                                                                    Jaké jsou zkušenosti  a poznatky strojve-  týkající se zabezpečovače ETCS.
                                                                                                                                    doucích?
                                                                                                                                    Jedná se o zcela nový typ vlakového za-
                                                                                                                                    bezpečovače,  který  má  své  odlišnosti    a jsme rádi, že se nám společně s mana-  Během ověřovacího provozu jsou např.
                                                                                                                                    a  jedinečnosti .  V  porovnání  se  stávají-  žerem  infrastruktury,  tedy  Správou  že-  zjišťovány  situace,  kdy  se  mobilní  čás-
                                                                                                                                    cími  vlakovými  zabezpečovači  na  české  leznic, a dodavateli postupně daří záva-  ti   nedaří  přihlásit  k  té  infrastrukturní,
                                                                                                                                    železnici je výrazně vpřed a jeho přínos  dy nejen identi fi kovat, ale i odstraňovat.    tj.  k  radioblokové  centrále  (RBC),  kdy
                                                                                                                                    opti kou zvýšené bezpečnosti  je neoddis-  Z obecného pohledu je u strojvedoucích   dochází  ke  ztrátě  spojení  mobilní  části
                                                                                                                                    kutovatelný. Nasazování takto sofi sti ko-  systém  ETCS  poziti vně  přijímán  právě   s  RBC,  kdy  se  na  zobrazovací  jednotce
                                                                                                                                    vaného systému s sebou nese náročnou  zejména pro navýšení bezpečnosti , pro   ETCS  (DMI)  nezobrazuje  aktuální  čas.
                                                                                                                                    změnu  pro  provoz.  Poznatky  a  zkuše-  dohled nad rychlostí  vlaku, pro informa-  Ale přesně z těchto důvodů se ČD Cargo
                                                                                                                                    nosti  jsou sbírány od jara loňského roku  ce o situaci na trati  před vlakem.  v  maximální  míře  zapojuje  do  ověřova-


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15