Page 14 - Časopis Doprava dnes 01/2023
P. 14

Železniční doprava

                                                                                                                                                                                        záření. Tento způsob napájení byl instalován na trati Břeclav
             Železniční stavba roku 2022                                                                                                                                                – Přerov – Petrovice u Karviné.
                                                                                                                                                                                        Dalším vítězem této kategorie se stala metoda, kterou jsou
                                                                                                                                                                                        opravovány některé tunely mezi Adamovem a Blanskem na
                                                                                                                                                                                        Brněnsku. Na vybraných tunelech je totiž rekonstrukce řeše-
             V lednu letošního roku došlo ke slavnostnímu vyhodnocení soutěže Železniční stavba roku                                                                                    na tzv. deštníkovým systémem izolace, který je vhodný pro
                                                                                                                                                                                        případy, kdy není potřeba řešit tlak vody na betonovou sko-
             za uplynulé období. Předávání cen proběhlo ve Stages Hotel Prague a zúčastnil se ho také                                                                                   řepinu.
             ministr dopravy Martin Kupka. Přinášíme vám přehled oceněných staveb a projektů.
                                                                                                                                                                                        Kategorii  Bezpečná  železnice  vyhrála  instalace  sedmi  pře-
             Soutěž  Železniční  stavba  roku  se  uskutečnila  pod  garancí                                                                                                            jezdových zabezpečovacích zařízení s technologií SIRIUS 3.0
             Správní  rady  Správy  železnic,  vítězové  pak  byli  vybráni  na                                                                                                         na trati Chornice – Třebovice v Čechách, konkrétně v úseku
             základě hodnocení odborné komise Správy železnic. Při vy-                                                                                                                  Moravská Třebová – Mladějov. Jádrem systému zabezpečo-
             hodnocování výsledků byly brány v potaz nejen stavby rea-                                                                                                                  vacího zařízení jsou technologické počítače umístěné v želez-
             lizované na páteřní síti a koridorech, ale i ty na regionálních
             a lokálních tratích. Při posuzování kandidátů v konkrétních                                                            Modernizace trati mezi Sudoměřicemi a Voticemi na pomezí
             kategoriích  byl  zohledněn  zejména  jejich  provozní,  ekono-                                                        jižních a středních Čech je vítězem kategorie Liniové stavby.
             mický i společenský přínos.                                                                                            Hlavním  smyslem  jedné  z  nejvýraznějších  investic  součas-
                                                                                                                                    nosti bylo zvýšit v daném úseku rychlost, plynulost, komfort
             V  kategorii  Rekonstrukce  a  opravy  budov  zvítězila  rekon-                                                        a bezpečnost dopravy. V celém úseku došlo ke stavbě nové
             strukce památkově chráněné výpravní budovy ve Veselí nad                                                               trati. Na trase najdeme čtyři estakády, pět nových zastávek
             Lužnicí.  Přestavba  tohoto  objektu  proběhla  tak,  aby  zůstal                                                      a jednu stanici, jež slouží k předjíždění vlaků.
             zachován její historický ráz. Došlo i k obnovení původní po-
             doby poškozených štukatérských prvků nebo k osazení dře-                                                               Vítězem  kategorie  Železniční  mosty  a  tunely  se  stal  nový
             věných špaletových oken.                                                                                               most vybudovaný v Děčíně v rámci optimalizace traťového
                                                                 Cenu Modernizace železničních stanic a uzlů si odnesla dru-        úseku Děčín východ – Děčín-Prostřední Žleb. Most o délce
                                                                                                                                    265 metrů dostal novou hlavní nosnou konstrukci a celkově
                                                                 há stavba rekonstrukce železničního uzlu Přerov. Předmětem         byl upraven tak, aby splňoval všechny aktuální normy a pro-
                                                                 stavby byla celková přestavba výhybny Dluhonice a navazují-        vozní požadavky železniční dopravy.
                                                                 cího traťového úseku do Prosenic včetně přesmyku. Hlavním
                                                                 cílem projektu bylo zejména zlepšení jízdního komfortu a zvý-
                                                                 šení traťové rychlosti, což umožnilo zkrácení jízdních dob.
                                                                 Rekonstrukce železniční stanice Praha-Smíchov zvítězila v ka-                                                          ničních stanicích Moravská Třebová a Mladějov na Moravě.
                                                                 tegorii Projektová příprava. Uskutečněný projekt byl zamě-                                                             Komunikace mezi jádrem a jednotlivými přejezdy pak probí-
                                                                 řen na kompletní rekonstrukci stanice Praha-Smíchov v úse-                                                             há po optických vláknech.
                                                                 ku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní
                                                                 výhybku  radotínské  části  stanice.  V  rámci  realizace  stavby                                                      Poslední  ocenění,  a  to  Cenu  generálního  ředitele  obdržela
                                                                 došlo k rekonstrukci železničního svršku i spodku, nástupišť                                                           rekonstrukce úseku nejvytíženějšího českého koridoru na tra-
                                                                 a podchodů. Projekt se věnoval i navržení nové konfigurace                                                             ti Poříčany – Velim. Do rekonstrukce byla například zahrnuta
                                                                 kolejových rozvětvení na obou koncích stanice.
                                                                                                                                                                                        obnova staničních kolejí či oprava více než dvaceti výhybek
                                                                                                                                                                                        v Poříčanech. Došlo i na renovaci nástupišť v několika obcích.
                                                                                                                                                                                        Během  rekonstrukce  bylo  také  opraveno  pět  mostů,  došlo
                                                                                                                                                                                        i na modernizaci železničních přejezdů či výměnu trakčního
                                                                                                                                                                                        vedení.                                                                                    (sog)
             Vítězem  kategorie  Rekonstrukce  historických  železničních
             staveb se stala výpravní budova v Nové Pace ve stanici Nová
             Paka. Budova nacházející se na trati mezi Chlumcem nad Cid-                                                            V kategorii Technologické stavby se stal vítězem pilotní pro-
             linou a Trutnovem pochází z roku 1872. Novou fasádou byla                                                              jekt konverze napájecích soustav mezi Nedakonicemi a Říko-
             objektu  vrácena  jeho  historická  atmosféra,  jelikož  v  rámci                                                      vicemi.  Výsledkem  stavby  bylo  posunutí  styku  napěťových
             oprav došlo k renovaci kamenné pískovcové fasády. Zajíma-                                                              soustav o zhruba 43 kilometrů severně k Přerovu. Během re-
             vostí je, že pro kamenické práce byl jako stavební materiál                                                            alizace projektu došlo i na vybudování trakčních napájecích
             zvolen místní pískovec.                                                                                                stanic  v  obcích  Otrokovice  a  Říkovice.  Použitá  technologie
                                                                                                                                    umožňuje snadné vracení energie rekuperované při provozu
                                                                                                                                    lokomotiv zpátky do distribuční soustavy. Zajímavostí je, že
                                                                                                                                    zmíněná technologie byla pro takovýto systém trakčního na-
                                                                 Kategorii  Rekonstrukce  a  opravy  železničních  tratí  vyhrá-    pájení v Evropě použita vůbec poprvé.
                                                                 la  revitalizace  vybraných  úseků  mezi  Lovosicemi  a  Českou
                                                                 Lípou.  Revitalizace  umožnila  v  některých  úsecích  zvýšení     V kategorii Technická inovace roku zvítězilo vyspělé řešení
                                                                 traťové rychlosti, zkrácení jízdní doby vlaků a také vyšší bez-    napájení rádiového sdělovacího zařízení pro provoz systému
                                                                 pečnost  železničního  provozu.  Součástí  rekonstrukce  byla      GSM-R. Jedná se o ostrovní fotovoltaický systém, který pro
                                                                 například  přestavba  železniční  stanice  Žalhostice  či  úpravy   svůj provoz nepotřebuje externí napájení ze standardní pří-
                                                                 nástupišť v Trnovanech, Ploskovicích či Horní Řepčici.             pojky, zároveň funguje i v době, kdy není k dispozici sluneční


             14                                                                                                                                                                                                                         15
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19