Page 9 - Časopis Doprava dnes 01/2023
P. 9

Silniční doprava


 Vláda 4. ledna 2023 schválila změnu bodového systému pro   V roce 2024 řidiče nejspíš čeká
 řidiče, a to od příští ho roku. Novela zákona o provozu na
 pozemních komunikacích má systém zjednodušit. Nově na-
 příklad zavádí pouze tři skupiny trestných bodů, zvyšuje ale   změna bodového systému
 také výši pokut za závažné přestupky.

 Jednoduchý  systém,  ale  i  přísnější   a  školení  začínajících  řidičů.“ Pokud   vedle alkoholu i za překročení rychlosti    mezi všemi řidiči. Čísla navíc ukazují, že  dopravy, k tématu řekl: „Jedním z hlav-
 sankce za vážnější přestupky  dva  roky  od  získání  řidičského  opráv-  o 50 km/h, respekti ve 40 kilometrů v ho-  právě ti to mladí řidiči a řidiči s praxí do  ních projektů naší organizace je tzv. in-
 Novela zákona o silničním provozu by   nění  spáchá  čerstvý  řidič  šesti bodový   dině  mimo  obec a v obci,  vjezd na že-  dvou  let  způsobují  nejvíce  dopravních  dex bezpečnosti  silničního provozu. EU
 v budoucnu měla zjednodušit bodový   přestupek, nebo mu bude odebrán ři-  lezniční přejezd přes zákaz nebo jízdu na  přestupků  či  nehod.  U  věkové  skupiny  má cíl do roku 2030 snížit počet úmrtí
 systém  a  zpřísnit  sankce  za  vážnější   dičský průkaz za závažný přečin, bude   červenou.  Za  nasbíraných  12  trestných  18–24 let je počet přestupků na 250 %  a zranění na silnicích na polovinu. Jed-
 přestupky.  Novela  zavádí  zároveň  po-  muset absolvovat dopravně-psycholo-  bodů hříšník přijde o řidičský průkaz. Po-  a u skupiny 25–34 je to 150 % nad prů-  ná se o program, ve kterém sledujeme,
 vinný preventi vní program pro začína-  gickou přednášku a tzv. evaluační jízdu.   kuta na místě se u závažných přestupků  měrem. Nejčastěji se jedná o přestupky  jak  si  jednotlivé  členské  státy  vedou
 jící  řidiče,  kteří  se  dopustí   závažného   Půjde  o  čtyřhodinovou  výuku  příčin   zdvojnásobí až na 5500 Kč. Tresty se dle  typu alkoholu či návykových látek v krvi,  k dosažení tohoto cíle. Shromažďujeme
 porušení  pravidel  silničního  provozu.   dopravních  nehod  a  jejich  prevence   systému zmírňují u bagatelních prohřeš-  nedání  přednosti   v  jízdě  nebo  ujetí   od  proto jednotlivé informace z členských
 Mentor nově může dohlížet na zájem-  a  také  čtyřhodinovou  teorii  a  jízdu   ků,  jako  je  porušení  zákazu  zastavení  nehody.  V  konkrétních  hodnotách  se  států a vzájemně je porovnáváme. Zvy-
 RAIL  BUSINESS  DAYS.  K  tomu  z  vedení   ce o řidičský průkaz, který bude smět   v autoškole.  a stání, nerozsvícení světel, zapomenutí    u věkové skupiny řidičů 18–24 let jedna-  šování bezpečnosti  u mladých a začína-
 RBD  Robert  Pagan  řekl:  „Koncept  akce   řídit  od  17  let.  Jednat  se  bude  o  tzv.   Novela také myslí na aktuální bodový   dokladů nebo špatné parkování, kde se  lo o půl milionu přestupků, i když jejich  jících řidičů je opravdu zásadní téma.“
 se nám velmi osvědčil. Veletržní část tak   L17,  přičemž  nově  se  zavede  řidičský   systém, který zavede pouze tři sazby   Jak  čeští   experti ,  tak  zahraniční  odbor-
 bude opět přístupná odborné i široké ve-  průkaz  na  zkoušku  po  dobu  2  let  od   bodů dle vážnosti . Řidiči budou přichá-  níci  ví,  proč  je  toto  téma  tak  důležité.
 řejnosti .  Nabídne  návštěvníkům  vnitřní   získání  prvního  řidičského  oprávnění   zet o 2, 4 nebo 6 bodů oproti  nynějším   „Chtěl bych zdůraznit, proč je toto téma
 a  venkovní  expozice  výrobců  kolejových   nehledě na věk řidiče. „Nový bodový   pěti  různým sazbám. U závažných pře-  důležité. V roce 2021 téměř 20 ti síc lidí
 vozidel,  provozovatelů  železniční  osobní   systém  jasně  rozliší  přestupky  váž-  stupků se zvýší sazby blokových pokut   na  evropských  silnicích  přišlo  o  život.
 i  nákladní  dopravy,  subjektů  a  společ-  né  od  těch  bagatelních.  Závažnější   na místě, které už nebudou moci být   Je  to  asi  o  6  %  více  než  v  roce  2020.
 ností  zaměřených na správu a výstavbu   přestupky  bude  posti hovat  přísně-  jen symbolické. Ve správním řízení se   Některé  země  zaznamenaly  alarmují-
 infrastruktury, vývojových a výzkumných   ji.  Naopak  za  menší  prohřešky  řidiči   zvýší  horní  hranice  sazeb  pokut  tak,   cí nárůst až o 40 %. Nepodaří se nám
 subjektů,  veřejných  dopravních  insti tucí   nezaplatí  na pokutách tolik. Cílem je   aby bylo možné přihlédnout k vysoce   však snížit počet smrtelných nehod na
 i úřadů. Jedním z velkých lákadel, nejen   citelně  posti hovat  vědomé  porušo-  nebezpečnému  chování  v  silničním   polovinu do konce roku 2030, jak jsme
 pro  návštěvníky  z  řad  veřejnosti ,  bude   vání předpisů, které ohrožuje ostatní   provozu.  U  závažných  přestupků  se   si představovali, proto se musíme sna-
 zajisté znovu venkovní expozice železnič-  účastníky  silničního  provozu,“  řekl   prodlouží i délka doby, po kterou řidič   žit ještě více. Pokud jde o bezpečnost
 ních kolejových vozidel a další techniky.   ministr  dopravy  Marti n  Kupka  a  do-  nesmí řídit. Například u řízení pod vli-  mladých řidičů, tak v uplynulých letech
 Na stovkách metrů kolejí se přímo v areá-  dal: „V prvních dvou letech bude pro   vem alkoholu řidič dostane šest bodů   jsme velmi pokročili, ale věková skupi-
 lu představí až desítky osobních, náklad-  řidiče plati t odlišný režim. Pokud spá-  namísto  nynějších  sedmi,  zaplatí   ale   na 18-24 let představuje nadprůměrné
 ních i dalších speciálních vozidel.“  chají  jeden  ze  závažných  přestupků,   pokutu ve správním řízení až 25 000 Kč   riziko. V letech 2015–2019 až 6 % všech
 Zapomenout se nesmí ani na již tradiční   za  který  dostanou  zákaz  řízení  nebo   namísto dnešních až 20 000 Kč. Pokud   úmrtí  řidičů spadalo do této kategorie,
 Dopravní  konferenci  a  Silniční  veletrh.   šest bodů, musejí se podrobit dvěma   odmítne zkoušku na alkohol, hrozí mu   přestože tato skupina představuje 8 %
 První  zmíněná  akce  proběhne  7.  září   konkrétním školícím nástrojům – do-  pokuta až 75 000 Kč. Maximální příděl   všech řidičů. Čísla České republiky jsou
 2023  a  ta  druhá  o  den  déle.  Pardubi-  pravně  psychologickému  pohovoru   šesti   bodů  a  pokuta  25  000  Kč  hrozí   nad  evropským  průměrem.  A  opatře-
 ce  se  tak  opět  stanou  městem  dopra-                                     ní,  která  se  připravují,  jsou  potřebná.
 vy,  přičemž  pro  Dopravní  konferenci  to   snižuje  horní  hranice  pokuty  na  místě  dopravní  výkon  je  nejmenší  ze  všech   Musím  se  přiznat,  že  jsem  také  zažil
 bude již 12. ročník a pro Silniční veletrh   z  2000  Kč  maximálně  na  1500  Kč,  re-  věkových  skupin.  Stejná  čísla  vykazují   závažnou nehodu, a to mi bylo 18 let.
 22.  ročník.  Stěžejními  tématy  Dopravní   spekti ve domluvu, přičemž body se zapi-  například  řidiči  mezi  věkem  55–64  let.   Zrovna jsem měl čerstvý řidičák a vezl
 konference  budou  rozvoj  a  fi nancování   sovat nebudou. „Dostával jsem otázku,  „Je důležité si neustále připomínat, že   jsem svou snoubenku, ale mohl to být
 dopravní  infrastruktury  v  regionu  vý-  zda snížení ze sedmi bodů na šest není  když dojde k závažné dopravní nehodě,   konec.  Nevěnoval  jsem  se  řízení,  což
 chodních  Čech  v  nadcházejících  letech   změkčení. Dokládali jsme, že při celko-  způsobí to obrovskou tragédii celým ro-  je  dalším  problémem  u  mladých.  Než
 s ohledem na strategie ministerstva do-  vém počtu 12 bodů tomu tak v praxi ne-  dinám. Musíme proto hledat konkrétní   starci začnou ukazovat, tak si musí uvě-
 pravy,  dopravní  uzel  Pardubice,  silniční   bude. Řidič se stejně při spáchání dvou  řešení,  která  pomohou  počty  doprav-  domit, že také byli mladí. Je celá řada
 hospodářství  a  dopravní  obslužnost  vý-  nejzávažnějších  přestupků  vyboduje,  ních  nehod  snížit  i  u  mladých  řidičů,   opatření, jak tyto rizika snižovat,“ řekl
 chodočeského  regionu,  nejvýznamnější   ale systém bude přehlednější,“ řekl mi-  kteří  jsou  na  začátku  svých  řidičských   Kristi an  Schmidt,  evropský  koordinátor
 stavby  Pardubického  kraje,  budoucnost   nistr dopravy Marti n Kupka (ODS).  zkušeností  rizikovou skupinou. Debata   bezpečnosti  silničního provozu.
 regionální  železniční  a  vodní  dopravy   Toto téma velmi rezonovalo i dříve, vyjá-  v  Poslanecké  sněmovně  nad  novelou
 a  modernizace  leti ště  v  Pardubicích.   dřili se k němu i zahraniční experti , hlav-  zákona o silničním provozu by se měla   Nový Portál dopravy bude s novým bo-
 Otázkou také je, zda České dráhy uspořá-  ně k řízení mladých řidičů.  opírat  o  fakta  a  odborné  argumenty,“  dovým systémem propojen
 dají další ročník Národního dnu železnice   MD ČR a BESIP v říjnu 2022 uspořádaly  řekl k tématu předseda Hospodářského   Ministerstvo  dopravy  ČR  (MDČR)  my-
 či proběhne moderní veletrh Smart City   odbornou konferenci na téma zvyšování  výboru Sněmovny Ivan Adamec.  slelo i na informovanost řidičů, kteří si
 Soluti ons, pro který by to byl druhý roč-  bezpečnosti  na silnici. Stati sti ky ukazují,  Své  názory  a  pohledy  Čechům  sdělili   mohou  nově  vyžádat  informace  o  ka-
 ník.  Milovníci  autobusů  se  zase  mohou   že dopravní výkon u řidičů mezi 18 až 24  například  zástupci  Evropské  rady  bez-  ždém  záznamu  bodů  prostřednictvím
 těšit na autobusový veletrh CZECHBUS,   lety je pouhých 4,3 %. U řidičů od 25 do  pečnosti  dopravy či zástupci německých   SMS, e-mailem či datové schránky, a to
 který je naplánován na 21. – 23. listopa-  34 let to činí 15 %, přičemž u těch nej-  a norských správ silnic. Antonio Aveno-  vše zcela automati cky. Stav bodů si řidiči
 du 2023.                                                  (dej)  mladších je to nejmenší dopravní podíl  so,  ředitel  Evropské  rady  bezpečnosti    zjistí  i v Portálu dopravy.                    (dej)


 8                                                                                                             9 9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14