Page 15 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 15

Vy jste se v prostředí Českých drah po-  nastí nit Vaše cíle a vize Českých drah?  Vystoupil  jste  na  konferenci  Železnice   Loni jsme udrželi rati ng na úrovni Baa2  V letošním roce například vyjely moderní  Stoupající ceny elektřiny, na� y a dalších
 hyboval již dříve. Působil jste například  A  čím  jich  budete  chtí t  dosáhnout?  Pardubice  2022,  jak  jste  si  ji  užil?  Tam   se stabilním výhledem. Věřím, že se nám  soupravy InterJet na dvou vnitrostátních  vstupů  nás  nutí   jednat  s  objednavateli
 jako  ředitel  odboru  strategie  a  správy  Hodně se mluvilo, že se musí zkvalitnit  jste mluvil zejména o roli ČD a investi -  i v letošním roce podaří rati ng v investi čním  linkách  z  Prahy  do  Chebu  a  začaly  do-  dopravy. Jen za trakční elektřinu letos za-
 majetkových  účastí   nebo  odboru  pro-  služby. Je to pro Vás bod číslo jedna?  cích. Zmínil jste, že budete mířit hlavně   pásmu udržet.   dávky jednotek RegioPanter. Těchto jed-  platí me o více než 1,3 miliardy korun víc,
 jektové kanceláře. Dříve také ve fi rmě  Ano,  společně  s  péčí  o  zaměstnance  na evropské držitele dluhopisů, kteří by   notek  máme  objednáno  110.  Vyrábí  se  než  jsme  původně  předpokládali.  Jako
 ČD  Cargo  a  od  loňského  podzimu  jste  a fi nanční stabilizací. Kvalita služeb je zá-  do fi rmy mohli přinést nové fi nanční pro-  Zákazníky zpátky do našich vlaků přilá-  i nové motorové jednotky pro regionální  dopravce  to  nemůžeme  nijak  ovlivnit
 byl v čele společnosti  ČD – Telemati ka,  kladní předpoklad pro  růst  tržeb.  Proto  středky.  Čím  je  budete  chtí t  zaujmout   káme  kvalitou  služeb  a  vyšší  spolehli-  dopravu  a  dvacítka  vysokorychlostních  a nemáme to z čeho zaplati t. Samozřej-
 kde teď jste členem dozorčí rady. Nasbí-  chceme v příští ch deseti  letech investovat  a  získat  tak  tyto  fi nanční  prostředky?   vostí , věří Michal Krapinec  souprav pro dálkové spoje. Všechny vlaky  mě, že hledáme úspory i v naší společ-
 ral jste tedy mnoho zkušeností , jakých  primárně  do  vozidel  až  100  miliard  ko-  K čemu byste tyto peníze využili?  mají  společné  rysy.  Moderní,  pohodlný  nosti , ale podstatnou část těchto nákladů
 nejvíce  využíváte?  A  jak  se  Vám  hodí  run.  Vyměníme  tak  velkou  část  našich  Část  peněz  by  měla  pocházet  z  tzv.  ze-  Řekl jste, že České dráhy by měly být  interiér,  snadná  dostupnost  informací,  musíme přenést dál, stejně jako to dělají
 v nové funkci?  vlaků za moderní, klimati zované a bezba-  lených  eurobondů,  které  budeme  emi-  v  Evropě  vidět.  Stejně  tak  zastáváte  bezbariérovost a tak dále.   naši dodavatelé.
 Jednak  jsou  to  manažerské  zkušenosti    riérové. Dál budeme rozšiřovat například  tovat  v  červnu.  Investorům  představu-  názor, že České dráhy by měly být pro
 z  různých  stupňů  řízení  a  pochopitelně  nabídku Wi-Fi v našich vlacích, služby pro  jeme  zdravou,  moderní  a  společensky   tuzemského  cestujícího  volbou  číslo  Vyrovnáváte se s velkým nárůstem ná-  České  dráhy,  jakožto  dopravce,  orga-
 mi při současné práci dost pomáhá zna-  cestující  s  dětmi,  handicapované  spo-  odpovědnou  fi rmu.  V  této  souvislosti    jedna, nikoli volbou jedinou. Máte ně-  kladů,  které  se  odrážejí  ve  zdražování  nizovaly  převoz  humanitární  pomoci
 lost prostředí a lidí pracujících pro sku-  luobčany  nebo  pro  cyklisty.  Letos  taky  jsme připravili naši první Zprávu o udrži-  jaký trumf v rukávu, jímž byste mohl  trakční  elektřiny,  na� y,  komponentů  na Ukrajinu, a navíc převážely ukrajin-
 pinu.  Jako  klíčovou  vnímám  zkušenost  chceme vyzkoušet technologii opakova-  telnosti . Další zdroje budou od Eurofi my   české  zákazníky  více  nalákat  k  tomu,  a  stavebních  prací.  Vše  je  způsobeno  ské obyvatele sem do České republiky.
 z působení v ČD – Telemati ce, kde jsem  čů, která by měla usnadnit prostup tele-  nebo  Evropské  investi ční  banky.  Klíčové   aby cestovali právě s Vaší fi rmou?  mírně covidem, ale hlavně ozbrojeným  Máte pocit zadosti učinění z toho, že se
 měl možnost navnímat vztahy a procesy  fonního signálu do vlaků. Zkušenosti  s ní  pro to bude rati ngové hodnocení, které   Zákazníky zpátky do našich vlaků přiláká-  aktem Ruska. Máte nějaký plán na to,  ČD k pomoci Ukrajině nepostavily zády
 mezi mateřskou společností  a společností    mají třeba v Německu nebo Rakousku.   bychom  mohli  znát  v  průběhu  května.   me kvalitou služeb a vyšší spolehlivostí .  jak omezit zvyšování nákladů?  a pomohly velkou měrou k dobré věci?
 dceřinou  obecně,  kde  vidím  velký  pro-                                    Jak  jste  tuto  situaci,  jako  společnost
 stor pro zlepšení. Kdybych přišel zvenčí,                                     České dráhy, zvládli?
 trvalo by o hodně déle, než bych se                                           Zorganizovali jsme sbírku hmotné huma-
 zorientoval.                                                                  nitární pomoci v 63 stanicích a především
                                                                               jsme vypravili devět humanitárních vlaků.
 Vy jste se do funkce dostal, když vláda                                       Dva do polské Přemyšle, šest do ukrajin-
 začala  omezovat  opatření  proti   covi-                                     ského Čopu a jeden do Košic. Naše vlaky
 du-19, což vedlo ke zlepšení využívání                                        do Čopu dopravily přes 200 tun materi-
 železniční  dopravy.  Myslíte  si,  že  teď                                   ální pomoci a z Ukrajiny přivezly více než
 budou lidé využívat vlaky častěji?                                            3 700 uprchlíků. Primárně matky s dětmi.
 Věřím v návrat cestujících do našich vlaků                                    Za to patří velké poděkování všem našim
 a v poziti vní budoucnost železniční dopra-                                   zaměstnancům,  kteří  nezištně  pomáhali
 vy. Dneska se pohybujeme na nějakých 80                                       daleko nad rámec svých povinností .
 až 90 % přepravených cestujících ve srov-
 nání s rokem 2019, který byl rekordní. Na                                     Na veletrhu Rail Business Days se Čes-
 předcovidová čísla letos sice nedosáhne-                                      ké dráhy prezentují jednou z největších
 me, ale určitě máme dobře našlápnuto.                                         expozic
 My nejsme rozpočtová organizace, my od
 nikoho nic jen tak nedostaneme. Tržby od                                      ČD se se svými expozicemi také chystají
 zákazníků jsou pro nás klíčové.                                               vystoupit  na  Rail  Business  Days  2022.
                                                                               Na co se lidé mohou na této červnové
 V příští ch deseti  letech chceme primárně  PROFIL MGR. MICHALA KRAPINCE, GENERÁLNÍHO ŘEDITELE ČESKÝCH DRAH  akci těšit z pohledu Českých drah? Čím
 investovat do vozidel až 100 miliard Kč  Profesní vývoj?                      budete chtí t zaujmout? A v čem vidíte
          Vystudovaný právník Michal Krapinec zahájil svou profesní dráhu v advokacii.   přínos této akce?
 I přesto ale musíte vnímat dopady epi-  Od roku 2012 pracuje pro Skupinu ČD. Ve společnosti  ČD Cargo vykonával funkci   Prezentujeme se odborné i laické veřej-
 demie,  které  napáchaly velké  fi nanční   tajemníka vedení fi rmy a poté převzal útvar pro řízení a správu majetkových účastí ,   nosti  jako osobní dopravce, ale prostřed-
 škody.  Jak  těžké  je  snižovat  fi nanční   kde měl na starost zahraniční expanze. Později působil jako člen představenstva   nictvím  našich  dceřiných  fi rem  ze  Sku-
 ztráty v tomto období? Přeci jenom se   společnosti  ČD Logisti cs, člen Dozorčí rady ČD – Informační systémy, v mateřské   piny  ČD  také  jako  poskytovatel  mnoha
 to ale ČD povedlo, když se ztráta v loň-  společnosti  řídil odbor strategie a správy majetkových účastí  a odbor projektová   dalších  vysoce  specializovaných  služeb.
 ském roce snížila o 1,6 miliardy korun.   kancelář. V polovině roku 2020 se stal členem představenstva ČD – Telemati ka, loni   Představíme naši nejmladší vlakovou loď
 Čemu to přikládáte?  v září pak jeho předsedou. Do čela představenstva ČD byl zvolen letos v březnu.   InterJet, která veřejnost „naladí“ na ještě
 Promítly se desítky úsporných a protrž-  Ve volných chvílích se rád věnuje sportu a cestování.  lepší vlaky, které uvedeme do provozu za
 bových  opatření,  která  nejen  mateřské   Záliby, hobby či oblíbená místa?  pár let. Svou expozici tu bude mít náklad-
 České  dráhy,  ale  i  ostatní  společnosti    Sport (raketové sporty, box, kitesurf), knihy, poker, na běžkách po hřebenech ČR,   ní dopravce ČD Cargo, DPOV specializo-
 skupiny zavedly. Rostla efekti vita a klesa-  s kitem naopak za exoti kou.    vané na opravy a údržbu drážních vozi-
 ly  mzdové  náklady.  Dceřiné  společnosti                                    del, DVI zajišťující vzdělávání železničních
 díky tomu dosáhly zisku. Největším ta-  Osobní vztah k dopravě?               odborníků, ČD – Informační Systémy a ČD
 hounem je tradičně ČD Cargo, ale ziskové   Dopravu (kromě kola) beru jako „nutné zlo”, jak se dostat z místa A do místa B.   – Telemati ka, naši odborníci na digitální
 byly loni všechny naše dceřinky.  (smích)                                     a  komunikační  technologie,  a  rozhodně
          Nejoblíbenější dopravní prostředek? A proč?                          nesmím zapomenout na VUZ, který pa-
 Zajisté  máte  s  Českými  drahami  velké   Kolo, na konci cesty má člověk perfektní pocit, ať už jede kamkoliv. V závěsu je vlak,   tří  mezi  přední  evropské  akreditované
 plány  a  také  jste  dostal  důležitý  úkol.   který je hned po kole jedním z mála “svobodných” způsobů dopravy, který nesváže   „osoby“ v oboru testování a schvalování
 Mohl  byste  nám  prosím  podrobněji   cestujícího po celou dobu jízdy se sedačkou.                                                                 drážní techniky.                                    (geb)


 14                                                                                                          15
   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20