Page 15 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 15
Vy jste se v prostředí Českých drah po- nastí nit Vaše cíle a vize Českých drah? Vystoupil jste na konferenci Železnice Loni jsme udrželi rati ng na úrovni Baa2 V letošním roce například vyjely moderní Stoupající ceny elektřiny, na� y a dalších
hyboval již dříve. Působil jste například A čím jich budete chtí t dosáhnout? Pardubice 2022, jak jste si ji užil? Tam se stabilním výhledem. Věřím, že se nám soupravy InterJet na dvou vnitrostátních vstupů nás nutí jednat s objednavateli
jako ředitel odboru strategie a správy Hodně se mluvilo, že se musí zkvalitnit jste mluvil zejména o roli ČD a investi - i v letošním roce podaří rati ng v investi čním linkách z Prahy do Chebu a začaly do- dopravy. Jen za trakční elektřinu letos za-
majetkových účastí nebo odboru pro- služby. Je to pro Vás bod číslo jedna? cích. Zmínil jste, že budete mířit hlavně pásmu udržet. dávky jednotek RegioPanter. Těchto jed- platí me o více než 1,3 miliardy korun víc,
jektové kanceláře. Dříve také ve fi rmě Ano, společně s péčí o zaměstnance na evropské držitele dluhopisů, kteří by notek máme objednáno 110. Vyrábí se než jsme původně předpokládali. Jako
ČD Cargo a od loňského podzimu jste a fi nanční stabilizací. Kvalita služeb je zá- do fi rmy mohli přinést nové fi nanční pro- Zákazníky zpátky do našich vlaků přilá- i nové motorové jednotky pro regionální dopravce to nemůžeme nijak ovlivnit
byl v čele společnosti ČD – Telemati ka, kladní předpoklad pro růst tržeb. Proto středky. Čím je budete chtí t zaujmout káme kvalitou služeb a vyšší spolehli- dopravu a dvacítka vysokorychlostních a nemáme to z čeho zaplati t. Samozřej-
kde teď jste členem dozorčí rady. Nasbí- chceme v příští ch deseti letech investovat a získat tak tyto fi nanční prostředky? vostí , věří Michal Krapinec souprav pro dálkové spoje. Všechny vlaky mě, že hledáme úspory i v naší společ-
ral jste tedy mnoho zkušeností , jakých primárně do vozidel až 100 miliard ko- K čemu byste tyto peníze využili? mají společné rysy. Moderní, pohodlný nosti , ale podstatnou část těchto nákladů
nejvíce využíváte? A jak se Vám hodí run. Vyměníme tak velkou část našich Část peněz by měla pocházet z tzv. ze- Řekl jste, že České dráhy by měly být interiér, snadná dostupnost informací, musíme přenést dál, stejně jako to dělají
v nové funkci? vlaků za moderní, klimati zované a bezba- lených eurobondů, které budeme emi- v Evropě vidět. Stejně tak zastáváte bezbariérovost a tak dále. naši dodavatelé.
Jednak jsou to manažerské zkušenosti riérové. Dál budeme rozšiřovat například tovat v červnu. Investorům představu- názor, že České dráhy by měly být pro
z různých stupňů řízení a pochopitelně nabídku Wi-Fi v našich vlacích, služby pro jeme zdravou, moderní a společensky tuzemského cestujícího volbou číslo Vyrovnáváte se s velkým nárůstem ná- České dráhy, jakožto dopravce, orga-
mi při současné práci dost pomáhá zna- cestující s dětmi, handicapované spo- odpovědnou fi rmu. V této souvislosti jedna, nikoli volbou jedinou. Máte ně- kladů, které se odrážejí ve zdražování nizovaly převoz humanitární pomoci
lost prostředí a lidí pracujících pro sku- luobčany nebo pro cyklisty. Letos taky jsme připravili naši první Zprávu o udrži- jaký trumf v rukávu, jímž byste mohl trakční elektřiny, na� y, komponentů na Ukrajinu, a navíc převážely ukrajin-
pinu. Jako klíčovou vnímám zkušenost chceme vyzkoušet technologii opakova- telnosti . Další zdroje budou od Eurofi my české zákazníky více nalákat k tomu, a stavebních prací. Vše je způsobeno ské obyvatele sem do České republiky.
z působení v ČD – Telemati ce, kde jsem čů, která by měla usnadnit prostup tele- nebo Evropské investi ční banky. Klíčové aby cestovali právě s Vaší fi rmou? mírně covidem, ale hlavně ozbrojeným Máte pocit zadosti učinění z toho, že se
měl možnost navnímat vztahy a procesy fonního signálu do vlaků. Zkušenosti s ní pro to bude rati ngové hodnocení, které Zákazníky zpátky do našich vlaků přiláká- aktem Ruska. Máte nějaký plán na to, ČD k pomoci Ukrajině nepostavily zády
mezi mateřskou společností a společností mají třeba v Německu nebo Rakousku. bychom mohli znát v průběhu května. me kvalitou služeb a vyšší spolehlivostí . jak omezit zvyšování nákladů? a pomohly velkou měrou k dobré věci?
dceřinou obecně, kde vidím velký pro- Jak jste tuto situaci, jako společnost
stor pro zlepšení. Kdybych přišel zvenčí, České dráhy, zvládli?
trvalo by o hodně déle, než bych se Zorganizovali jsme sbírku hmotné huma-
zorientoval. nitární pomoci v 63 stanicích a především
jsme vypravili devět humanitárních vlaků.
Vy jste se do funkce dostal, když vláda Dva do polské Přemyšle, šest do ukrajin-
začala omezovat opatření proti covi- ského Čopu a jeden do Košic. Naše vlaky
du-19, což vedlo ke zlepšení využívání do Čopu dopravily přes 200 tun materi-
železniční dopravy. Myslíte si, že teď ální pomoci a z Ukrajiny přivezly více než
budou lidé využívat vlaky častěji? 3 700 uprchlíků. Primárně matky s dětmi.
Věřím v návrat cestujících do našich vlaků Za to patří velké poděkování všem našim
a v poziti vní budoucnost železniční dopra- zaměstnancům, kteří nezištně pomáhali
vy. Dneska se pohybujeme na nějakých 80 daleko nad rámec svých povinností .
až 90 % přepravených cestujících ve srov-
nání s rokem 2019, který byl rekordní. Na Na veletrhu Rail Business Days se Čes-
předcovidová čísla letos sice nedosáhne- ké dráhy prezentují jednou z největších
me, ale určitě máme dobře našlápnuto. expozic
My nejsme rozpočtová organizace, my od
nikoho nic jen tak nedostaneme. Tržby od ČD se se svými expozicemi také chystají
zákazníků jsou pro nás klíčové. vystoupit na Rail Business Days 2022.
Na co se lidé mohou na této červnové
V příští ch deseti letech chceme primárně PROFIL MGR. MICHALA KRAPINCE, GENERÁLNÍHO ŘEDITELE ČESKÝCH DRAH akci těšit z pohledu Českých drah? Čím
investovat do vozidel až 100 miliard Kč Profesní vývoj? budete chtí t zaujmout? A v čem vidíte
Vystudovaný právník Michal Krapinec zahájil svou profesní dráhu v advokacii. přínos této akce?
I přesto ale musíte vnímat dopady epi- Od roku 2012 pracuje pro Skupinu ČD. Ve společnosti ČD Cargo vykonával funkci Prezentujeme se odborné i laické veřej-
demie, které napáchaly velké fi nanční tajemníka vedení fi rmy a poté převzal útvar pro řízení a správu majetkových účastí , nosti jako osobní dopravce, ale prostřed-
škody. Jak těžké je snižovat fi nanční kde měl na starost zahraniční expanze. Později působil jako člen představenstva nictvím našich dceřiných fi rem ze Sku-
ztráty v tomto období? Přeci jenom se společnosti ČD Logisti cs, člen Dozorčí rady ČD – Informační systémy, v mateřské piny ČD také jako poskytovatel mnoha
to ale ČD povedlo, když se ztráta v loň- společnosti řídil odbor strategie a správy majetkových účastí a odbor projektová dalších vysoce specializovaných služeb.
ském roce snížila o 1,6 miliardy korun. kancelář. V polovině roku 2020 se stal členem představenstva ČD – Telemati ka, loni Představíme naši nejmladší vlakovou loď
Čemu to přikládáte? v září pak jeho předsedou. Do čela představenstva ČD byl zvolen letos v březnu. InterJet, která veřejnost „naladí“ na ještě
Promítly se desítky úsporných a protrž- Ve volných chvílích se rád věnuje sportu a cestování. lepší vlaky, které uvedeme do provozu za
bových opatření, která nejen mateřské Záliby, hobby či oblíbená místa? pár let. Svou expozici tu bude mít náklad-
České dráhy, ale i ostatní společnosti Sport (raketové sporty, box, kitesurf), knihy, poker, na běžkách po hřebenech ČR, ní dopravce ČD Cargo, DPOV specializo-
skupiny zavedly. Rostla efekti vita a klesa- s kitem naopak za exoti kou. vané na opravy a údržbu drážních vozi-
ly mzdové náklady. Dceřiné společnosti del, DVI zajišťující vzdělávání železničních
díky tomu dosáhly zisku. Největším ta- Osobní vztah k dopravě? odborníků, ČD – Informační Systémy a ČD
hounem je tradičně ČD Cargo, ale ziskové Dopravu (kromě kola) beru jako „nutné zlo”, jak se dostat z místa A do místa B. – Telemati ka, naši odborníci na digitální
byly loni všechny naše dceřinky. (smích) a komunikační technologie, a rozhodně
Nejoblíbenější dopravní prostředek? A proč? nesmím zapomenout na VUZ, který pa-
Zajisté máte s Českými drahami velké Kolo, na konci cesty má člověk perfektní pocit, ať už jede kamkoliv. V závěsu je vlak, tří mezi přední evropské akreditované
plány a také jste dostal důležitý úkol. který je hned po kole jedním z mála “svobodných” způsobů dopravy, který nesváže „osoby“ v oboru testování a schvalování
Mohl byste nám prosím podrobněji cestujícího po celou dobu jízdy se sedačkou. drážní techniky. (geb)
14 15