Page 16 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 16
Konference, výstavy a veletrhy
Správa železnic ukáže v Brně KOMERČNÍ SDĚLENÍ
rychlovlak TGV i další vozidla
Česko-francouzská spolupráce na vysokorychlostních tratí ch má nový symbol – legendární jednotku
TGV PSE 16. Právě ta je hlavním tahákem veletrhu Rail Business Days. Správa železnic ale kromě
rychlovlaku zajisti la také další vozidla, která si budou moci návštěvníci prohlédnout zblízka.
TGV sloužící pro měření geometrických pa- Navští vit můžete rovněž tři expozice Sprá-
Jednotka TGV PSE, někdy označovaná rametrů koleje. Technologické zázemí vy železnic, které se věnují činnosti této
jako TGV Paris Sud-Est, byla součástí stroje dokáže pořizovat snímky příčného organizace, přípravě vysokorychlostních
dodávky prvních 109 vysokorychlostních profi lu kolejnic a kontrolovat tak stav tratí a náboru nových zaměstnanců. TGV
souprav, které sloužily na nově otevřené železničního svršku. Moderní vozidlo je se kromě brněnského výstaviště předsta-
trase z Paříže do Lyonu. Souprava s čís- vybaveno evropským zabezpečovačem ví ještě v Jihlavě a Ústí nad Labem. Jeho
lem 16 je držitelkou rychlostního rekor- ETCS. Obsluha vozu má k dispozici WC cestu můžete sledovat na instagramu
du 380 km/h, zahrála si ve fi lmu Dob- a kuchyňku. Správy železnic (viz QR kód). (cer)
rodruh s Jeanem-Paulem Belmondem
a s cestujícími najezdila přes 13 milionů
kilometrů. Tato prezentační jednotka, lokomoti va Siemens Vectron,
která má za cíl popularizovat vysoko- zdroj: Správa železnic
rychlostní železnice v Evropě, je ovšem
stále plně provozuschopná. V Česku je
díky spolupráci Správy železnic a fran-
couzských státních drah SNCF.
Vectron
Vícesystémová lokomoti va Siemens
Vectron je cestujícím dobře známá,
protože je často nasazována na výkony
v řadě evropských zemí včetně Česka.
Vectron Správy železnic je ale kromě
hnacího vozidla také diagnosti ckým vo-
zem. Dokáže toti ž komplexně vyhodno- KOMERČNÍ SDĚLENÍ
covat činnost zabezpečovače ETCS. Jejím
úkolem je rovněž tažení diagnosti ckých
vozů pro měření trakčního vedení, kon-
trolu rádiového provozu nebo vozidel
pro měření železničního svršku.
MVŽSv2 TGV PSE
Nejmodernější měřicí vůz využívá Sprá- zdroj: SNCF
va železnic pro diagnosti ku železniční-
ho svršku při rychlostech až 200 km/h.
Dokáže vyhodnoti t ojetí kolejnic, profi l
štěrkového lože nebo osové vzdále-
nosti vedlejších kolejí s kontrolou prů-
jezdného průřezu. Umí také pořizovat
fotografi e, a to každých 20 metrů. Vůz
představuje novou úroveň diagnosti ky
na českých kolejích. Je doslova prošpi-
kovaný nejmodernějšími technologiemi,
čemuž odpovídá i jeho pořizovací cena
304 milionů korun.
EM100
Dalším vozidlem z expozice Správy že-
leznic je nový diagnosti cký vůz EM100
16 17