Page 18 - Časopis Doprava dnes 06/2022
P. 18
Dopravní a liniové stavby KOMERČNÍ SDĚLENÍ
Hotovo, druhá polovina mostu
na dálnici D35 byla otočena
(Pokračování z minulého čísla) Klíčový stavební akt na silnicích a dálnicích v České republice pro rok 2022
byl zdárně dokončen, stavba dálnice D35 může směle pokračovat. Stavbaři po předchozím úseku v po-
lovině letošního května úspěšně otočili také druhou část kriti ckého úseku dálnice u Uherska. Dokončení
a zprovoznění dálničního úseku Časy - Ostrov tak na konci letošního kalendářního roku nic nebrání.
První konstrukci o váze 4300 tun otočili o 35 stupňů v po-
lovině dubna o Velikonocích, ta druhá přišla na řadu na
počátku května. Druhý posouvací manévr po 27 metrů
dlouhé železobetonové dráze se podařilo dokončit rych-
leji než minule. Při dubnové výluce stavbaři konstrukci
během prvního dne posunuli o 18 metrů, následující den
o 9 metrů. Tentokrát vahadlo vážící 4300 tun přemísti li
z pátku na sobotu o 21 metrů, na přelom soboty a neděle
jim pak zbývalo 6 metrů. Mezi oběma částmi nyní je třeba
překlenout mezeru o délce 1,8 metru.
Samotný zástupce stavbařů byl však překvapen, jak ná-
ročný samotný úkon je. „Byli jsme překvapeni, jak malou
silou točíme. Hydraulický lis má možnost tlačit silou 200
tun, ale tlačíme jen 25 tunami,“ řekl Dubšík k posunu
dočasné podpěry.
Přítomen byl i ministr dopravy Marti n Kupka, který si
přijel náročný stavbařský moment osobně zkontrolovat:
proběhlo úspěšně. Za účasti zástupců médií
a odborníků jsme v noci shlédli poslední metry
unikátního stavebního postupu. Skvělá práce
zhotovitele,” chválil ve svém vyjádření.
Dálniční most přecházející šikmo přes železnič-
ní trať u Uherska bude dlouhý asi 175 metrů.
Dálnice D35 povede v místě opěr 11 metrů nad
nynějším terénem tak, aby byla dodržena pod-
jezdná výška železniční tratě. Celý úsek dálnice
D35 Časy - Ostrov by měl být uveden do provozu
22. prosince.
První úsek D35 v Pardubickém kraji Opatovice
- Časy byl otevřen koncem loňského roku. Na-
vazující část je dlouhá 14,7 kilometru, zahrnuje
22 mostů včetně přemostění železničního ko-
ridoru u Uherska a dvě mimoúrovňové křižo-
vatky. Celkové náklady dosáhnou 3,2 miliardy
korun bez DPH. (dej)
„Na stavbu se vracím po nějakém čase.
Tohle je důležitá technologická část.
Tímto způsobem otáčení se v České
republice staví první dálniční most,“
dodal Marti n Kupka k technologicky ná-
ročné akci, kterou odborníci připravovali
dva roky.
Generální ředitel Ředitelství silnic a dál-
nic Radek Mátl tak mohl být spokojen:
„Otočení první části dálničního mostu
v Uhersku na D35 přes železniční trať
v rámci stavby úseku D35 Časy - Ostrov
18 19
18