Page 13 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 13

Železniční doprava  lokomotiv Vectron. Po rakouských tratích jsme první vlak odvezli


 ČD Cargo – dravec  v lednu 2019, v Německu v dubnu 2020. Díky spolupráci obou za-
         hraničních poboček může ČD Cargo nabízet v tranzitu nejen pře-
         pravní trasu přes Slovensko a Českou republiku, ale i po koridorové
         trati přes Rakousko a Passau dále do Německa. Pobočky se mohou
 v evropském prostoru  pochlubit  referencemi  z  přeprav  dřeva,  černého  uhlí,  obilí,  che-
         mických produktů a také automotive. Naše lokomotivy pravidelně
         zajíždějí do rakousko-italské pohraniční stanice Tarvisio a také do
         seřaďovací stanice Basel ve Švýcarsku a s využitím lokomotiv vy-
         bavených  last-mile  modulem  obsluhují  i  neelektrifikované  vlečky
         a nákladiště. Nezajímavé nejsou ani další západoevropské trhy, kon-
 V loňském roce oslavilo ČD Cargo patnácté výročí samostatné činnosti. Během své existence   krétně například země Beneluxu. Od prosince 2021 zajišťujeme čty-
 se společnost realizující své přepravy z větší části pouze v tuzemsku proměnila v dravce, který   řikrát týdně dopravu vlaků s kontejnery a návěsy mezi Lovosicemi a
 dnes jako dopravce aktivně působí v sedmi evropských zemích a v zahraničí přepraví ročně   Rotterdamem přes megahub Lehrte. V celé trase s lokomotivou ČD
 cca 10 milionů tun zboží. Expanze na zahraniční trhy je jedním ze čtyř strategických pilířů, na   Cargo. Park lokomotiv s možností obsluhovat země Beneluxu by se
 kterých společnost ČD Cargo staví svoji budoucnost.
          Přeprava pevných paliv tvoří významný podíl z celkového objemu   Mapa (Milan Koska): ČD Cargo je držitelem oprávnění
          obchodních případů realizovaných společností CD Cargo Poland   k provozování dopravy již v sedmi evropských zemích.
 Součástí  dlouhodobé  strategie  je  ještě  ly „dceřinkami“, jejichž primárním cílem  ani  přepravy  dřeva  a  stavebních  hmot.   (foto Daniel Kuczob)  Vyšrafované země jsou v rámci expanzní strategie po-
 interoperabilita,  intermodalita  a  spole-  bylo získávat další přepravy v daném re-  Roční  objem  přeprav  v  Polsku  osciluje   važovány za perspektivní.
 čenská odpovědnost. Výsledkem prová-  gionu. Brzy pak přibyl další cíl – získání  mezi 3,5 – 4 mil. tun zboží. Na své vlaky
 zanosti jednotlivých pilířů je 60 mil. tun  všech potřebných oprávnění k provozo-  nasazuje  CD  Cargo  Poland  nejen  starší   třebných  oprávnění  k  provozování  že-
 přepraveného  zboží  a  tržby  téměř  11  vání železniční nákladní dopravy.  lokomotivy ČD Cargo, ale i moderní lo-  lezniční nákladní dopravy v Chorvatsku.
 miliard Kč. Tyto výsledky řadí ČD Cargo  První „licenci“ se podařilo získat v roce  komotivy Dragon nebo TRAXX. Disponu-  V současné době společnost obchodně
 do pětky největších dopravců Evropské  2009 v Polsku dceřiné společnosti s teh-  je rovněž více než 700 vlastními náklad-  zastřešuje  například  pravidelné  kontej-
 unie.  dejším názvem Koleje Czeskie. Dnes se  ními  vozy.  Ze  zajímavých  obchodních   nerové přepravy z Rijeky do Budapešti,
 Již v dávné minulosti měly tehdejší Čes-  společnost  CD  Cargo  Poland  zaměřuje  případů realizovaných ve spolupráci ČD   podílí se i na přepravě agrárních produk-
 ké  dráhy  svá  zastoupení  v  sousedních  na  přepravy  černého  uhlí  ze  slezských  Cargo a CD Cargo Poland můžeme zmínit   tů. Přepravy s využitím vlastní licence by
 evropských  zemích.  Jejich  primárním  dolů nejen do České republiky, ale i do  přepravu jednotek pro varšavské metro.  měly být zahájeny v roce 2023.
 úkolem  byla  reprezentace  firmy  a  jed-  polských elektráren a tepláren, dále na  V  Rakousku  a  Německu  jsou  držitelem   Informace o zahraničních aktivitách ČD
 nání  se  zahraničními  partnery.  Časem  přepravy  kontejnerů  v  tranzitu  z  České  oprávnění  k  provozování  železniční  ná-  Cargo  by  nebyly  kompletní  bez  zmínky
 se  charakter  těchto  zastoupení  změnil  republiky  do  Běloruska,  resp.  Číny,  ne-  kladní  dopravy  nikoliv  dceřiné  společ-
 a  postupně  byla  přetransformována  rostných  surovin  z  baltských  přístavů  nosti,  ale  pobočky  přímo  podřízené
 v samostatné obchodní společnosti. Po  do České republiky a hutních produktů  pražské centrále ČD Cargo. Rozvoj aktivit
 vzniku ČD Cargo se tyto společnosti sta-  v opačném směru. Zanedbatelné nejsou  v těchto zemích umožnil nákup nových   Dvojče lokomotiv CD Cargo Hungary
                                                                                         s odklonovým vlakem koksu
                                                                                               (foto Peter Melicher)
 I na náročných horských tratích Rakouska se můžeme   měl v dalších letech ještě rozšířit. V loň-
 setkat s Vectrony ČD Cargo (foto Erich Nährer)  ském  roce,  kdy  byl  obrovský  hlad  po
          uhlí, jsme pro jednoho zákazníka zajistili
          přepravu černého uhlí z Amsterodamu
          na Ostravsko, a to v trase mimo Českou
          republiku. Bylo to možné jen díky našim
          interoperabilním lokomotivám a přede-
          vším „licencím“ v zahraničí.
          Další expanze byla zaměřena na východ
          a  směrem  na  Balkán.  Výsledkem  bylo
          získání  „licence“  na  Slovensku  (červen
          2020), v Maďarsku (říjen 2020) a v Chor-
          vatsku  (duben  2022).  Společnosti  CD
          Cargo  Slovakia  a  CD  Cargo  Hungary  se
          zaměřují zejména na přepravy v tranzitu
          – dřevo, černé uhlí, kontejnery, automo-
          tive. Pro jejich zajištění disponují vlastní-  novou vozbu nebo bývají nasazovány na  o  100%  dceřiné  společnosti  ČD  Cargo
          mi lokomotivami. Obě společnosti také   výlukové přepravy.           Logistics.  Její  obchodní  manažeři  jsou
          dokážou  zajistit  i  přepravu  mimořád-  Nejmladší zahraniční dceřiná společnost  připraveni zajistit veškeré činnosti souvi-
          ných zásilek – z tohoto pohledu byly za-  ČD Cargo Adria se sídlem v Záhřebu byla  sející s přepravou zboží po souši či moři.
          jímavé například přepravy více než 160   založena v květnu 2021. Působí v Chor-  Specialitou jsou přepravy celokontejne-
          tun  těžkých  transformátorů  do  atomo-  vatsku a Srbsku, které ČD Cargo považuje  rových a kusových zásilek z a do Číny po
          vé  elektrárny  v  Mochovcích.  Dieselové   za perspektivní trhy, zejména při napo-  železnici po tzv. Nové Hedvábné stezce
          lokomotivy CD Cargo Hungary také pro   jení na jaderské přístavy Rijeka a Ploče.  mezi Čínou a Evropou.
          jiné  dopravce  zajišťují  například  odklo-  Od dubna 2022 je držitelem všech po-               Michal Roh


 12                                                                                                          13
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18