Page 8 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 8

Železniční doprava

             České dráhy nasadí do roku                                                                                             Moderní lokomotivy Vectron v pražských Vršovicích




             2026 stovky nových vozů





             Na české železnici probíhá největší obnova vozidlového parku od vzniku České republiky. Čes-
             ké dráhy objednaly celkem 110 dvou- a třívozových elektrických jednotek RegioPanter od spo-
             lečnosti Škoda Group, 76 dvouvozových motorových jednotek RegioFox od polské společnosti
             PESA a pro dálkovou dopravu dvacet netrakčních jednotek ComfortJet a padesát elektrických
             lokomotiv Siemens Vectron. Firma se zaměřila také na zjednodušení odbavení a informování
             zákazníků. O obnově vozidlového parku, službách v nových vlacích a dalších novinkách hovo-
             říme s Michalem Krapincem, předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah.


             V jaké fázi je současná obnova vozidlo-  traktů. Jednalo se o dvouvozové jednotky  přesunou  na  Ostravsko.  Poslední  z  nich
             vého parku? Když počítáme jen soupra-  RegioPanter. Ty už jezdí v Karlovarském,  pak míří na Vysočinu. Z padesáti objed-
             vy  pro  přepravu  cestujících,  máte  jich  Plzeňském a Jihočeském kraji. Další jezdí  naných jednotek je jich dodaných zhruba
             objednáno skoro 200. Kolik už jich jezdí?   dočasně  v  Olomouckém  kraji  a  letos  se  třicet.
             Obnova  vozidlového  parku  Českých                                                                                    moderních sedaček v příjemném klimati-  montáž pak probíhá v ostravském závo-  hranic.  Na  současných  spojích  nahradí
             drah  je  kontinuální  proces.  Navíc,  když                                                                           zovaném, světlém a moderním interiéru.   dě společnosti Škoda Group. Nyní je tam  klasické moderní klimatizované soupravy
             si uvědomíme, že jsme převzali technic-  Jednotka RegioFox                                                                                                zhruba desítka vozů. Začala také montáž  standardu EuroCity.
             ky a hlavně morálně zastaralý vozidlový                                                                                Zatím jsme hovořili o regionální dopra-  řídicích vozů, což je taková „lokomotiva
             park,  jsou  současné  investice  skutečně                                                                             vě. Na našich kolejích však jezdí také de-  bez  motorů“.  Je  tam  stanoviště  strojve-  Cestující s novými vozidly očekávají také
             velmi  důležité  pro  další  rozvoj  a  konku-                                                                         sítky vagónů, kterým se lidově přezdívá  doucího a na dálku se z něj ovládá loko-  vyšší komfort a nové služby. Jaké trendy
             renceschopnost železniční dopravy v Čes-                                                                               „koženky“, i když už prošly dílčí moderni-  motiva,  takže  je  to  nejsložitější  součást  jsou v tomto směru?
             ké  republice.  V  loňském  jízdním  řádu                                                                              zací a koženku nahradily textilní potahy.  celé  soupravy.  S  výrobcem  jsme  se  do-  Je  pravda,  že  nové  jednotky  kompletně
             jsme uvedli do provozu například deset                                                                                 Stále jsou to vozy, které nenabízejí zrov-  hodli, že ComfortJety začneme nasazovat  mění cestování vlakem. Na mnoha tratích
             nových jednotek InterJet, které cestující                                                                              na největší komfort cestování.     už během roku 2024, zpočátku bez toho  je to skok o několik generací. Začíná to už
             přijali na vlacích Západní expres a Krušno-                                                                            I do dálkové dopravy investujeme. Napl-  nejsložitějšího článku, bez řídicího vozu.  při nástupu. Místo starých dveří s klikou
             hor velmi pozitivně. V Moravskoslezském                                                                                no  běží  výroba  dvaceti  netrakčních  jed-  Jak budou schváleny a vyrobeny i ty, vy-  jsou  předsuvné  dveře  ovládané  tlačít-
             kraji na lince z Ostravy do Frenštátu pod                                                                              notek  ComfortJet.  Jsou  to  devítivozové  tvoříme finální plánovanou sestavu o de-  kem. Místo zdolávání schodů je podlaha
             Radhoštěm jsme nasadili pětici patrových                                                                               vlaky, takže se jedná dohromady o dalších  víti vozech.               v úrovni moderních nástupišť. Bezbarié-
             netrakčních  jednotek  push-pull  a  začaly                                                                            180  nových  vozů,  které  potáhnou  nové  ComfortJet představuje moderní soupra-  rovost bereme jako jednu z našich priorit.
             také  dodávky  vlaků  z  nejnovějších  kon-                                                                            lokomotivy Siemens Vectron. Těch máme  vu pro rychlost až 230 km/h. Provozovat  Na  palubě  vlaků  pak  najdou  cestující
                                                                                                                                    objednáno padesát a budeme je používat  je budeme například na linkách z Prahy  Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB porty
                                                                                                                                    na vlacích EuroCity a InterCity.   do  Berlína  a  Hamburku,  Vídně  a  Grazu  pro  dobíjení  cestovní  elektroniky.  V  ně-
                  Jednotka RegioPanter                                                                                              V  současnosti  jsou  už  vyrobeny  skříně  nebo  Bratislavy  a  Budapešti.  Chtěli  by-  kterých  vlacích  máme  i  speciální  okna,
                                                                                                                                    více než dvaceti vozů ComfortJet. Ty se  chom je poslat třeba i z Prahy do Kodaně  která umožňují snazší průchod mobilního
                                                                                  Jaký je výhled na letošní a příští roky?          svařují ve vídeňském Siemensu. Konečná  nebo  Villachu  u  italských  a  slovinských  signálu  a  bezdrátové  nabíječky.  U  řady
                                                                                  Letos  budou  pokračovat  dodávky  dvou-                                                                                míst jsou sklopné nebo rozkládací stolky.
                                                                                  vozových jednotek RegioPanter na Vyso-                                                                                  Cestující si tak mohou udělat z vlaku „tra-
                                                                                  činu  a  začneme  přebírat  také  třívozové                                         Patrová netrakční jednotka „push-pull“  in office“.
                                                                                  soupravy. První z nich chceme nasadit do                                                                                U dálkových vlaků počítáme s rozvojem
                                                                                  provozu  teď  v  létě  v  Moravskoslezském                                                                              informačně-zábavního portálu a cestující
                                                                                  a Olomouckém kraji. Příští rok budou po-                                                                                s dětmi ocení dětské kino. Mezi novinky
                                                                                  kračovat jejich dodávky také do středních                                                                               současných  nejmodernějších  vlaků  patří
                                                                                  Čech, na Královéhradecko a do Zlínského                                                                                 výkonné elektrické zásuvky, které mohou
                                                                                  kraje. Ještě letos začne také zkušební pro-                                                                             nabízet i elektrické invalidní vozíky nebo
                                                                                  voz  motorových  jednotek  RegioFox.  Le-                                                                               elektrokola.
                                                                                  tošní rok tak představuje podstatný zlom                                                                                Na  zkvalitňování  servisu  neustále  pra-
                                                                                  v náhradě starých vlaků za nové, a to ze-                                                                               cujeme.  Zavádíme  řadu  novinek  v  onli-
                                                                                  jména v regionální dopravě.                                                                                             ne odbavení s cílem co nejvíce usnadnit
                                                                                  V  rámci  uzavřených  kontraktů  počítá-                                                                                nákup jízdenek a poskytovat zákazníkům
                                                                                  me, že v letech 2023 až 2026 uvedeme                                                                                    dostatek  informací.  Ať  už  jde  o  změnu
                                                                                  do  provozu  zhruba  160  nových  vlaků.                                                                                řazení a nabídku náhradního místa, nebo
                                                                                  Převedeno  na  jednotlivá  místa  k  sezení                                                                             o plánek volných míst, pokud člověk ces-
                                                                                  to představuje nabídku více než 26 000                                                                                  tuje bez místenky.                                    (god)


             8                                                                                                                                                                                                                           9
   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13