Page 10 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 10

Elektromobilita

             Bateriové vlaky: stanou se




             budoucností železniční dopravy?




             Současná doba neustále klade důraz na šetrné chování k životnímu prostředí, na což musí mys-
             let i železniční průmysl. Ten se snaží přijít s budoucím udržitelným řešením hlavně v provozu na
             neelektrifikovaných tratích, kde je nutné dbát na nižší zatížení přírody. To by mohly zajistit bate-
             riové multifunkční jednotky (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu
             let. Roste i poptávka po vlacích nezatěžujících životní prostředí, a proto se vlaky těchto typů do-
             stávají čím dál více do popředí. Na kolejích se tak již dnes začínají objevovat první bateriové vlaky.



             Český  výrobce  ŠKODA  Group  má  své   dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo  ní neelektrifikované tratě, kde nyní jezdí
             vlastní řešení                     rekuperací  energie  při  brždění.  ŠKODA  dieselové  vlaky,  které  produkují  ročně
             Bateriové vlaky jako budoucnost železni-  Group pracovala na vývoji BEMU několik  tisíce tun emisí.“
             ce brzy budou součástí i železnic v České   let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozi-
             republice. Na vývoji těchto vozidel pracu-  dlo, které dovede na tratích plně nahra-  ŠKODA Group využívá bateriová řešení
             je i společnost ŠKODA Group, která bate-  dit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům  nejen ve vlacích, ale i v tramvajích, tro-
             riové vlaky postavila na platformě oblíbe-  nemalé  náklady.  „Bateriový  vlak  rozši-  lejbusech či elektrobusech
             ného a známého RegioPantera. Skloubila   řuje  portfolio  našich  ekologických  beze-  Škoda Group má dlouholeté zkušenosti
             do  sebe  dlouholeté  zkušenosti  s  tímto   misních řešení a je pro nás logický krok  s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím
             vozidlem, přičemž tento typ vlaku česká   doplnit osvědčenou elektrickou jednotku  v tureckém městě Konya slouží od roku
             společnost dodala téměř ve 300 kusech.    Panter  o  trakční  battery-packy.  Máme  2015  celkem  12  tramvají  s  bateriovým
             Vozidlo pro bateriovou variantu (BEMU)   bohaté  zkušenosti  s  výrobou  trolejbusů  pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro   je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde trolejové vede-  využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svou strategií roz-
             navíc neprošlo žádnými velkými změna-  s trakčními bateriemi či elektrobusů. Má-  město Eskişehir bylo vybaveno trakční ba-  ní není, se trolejbus přepne na baterie a může tak obsluhovat  víjet  ekologická  vozidla  pro  udržitelnou  mobilitu.  „S  novými
             mi.  ŠKODA  Group  využila  volný  prostor   lokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku  terií a aktuálně se trakční baterie uplatní   další potřebné lokality, než se opět dostane pod trolejové ve-  bateriovými  vozidly  získá  dopravce  osvědčenou  elektrickou
             na střeše vozidla, na který se umístily tři   2015 celkem 12 našich tramvají s bate-  i u dodávky tramvají pro německá města   dení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového  jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU.
             bateriové packy. Vše ostatní zůstalo stej-  riovým pohonem a dalších 14 jsme jich  Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg.   vlaku,“ zní ze ŠKODA Group. Škoda Group zákazníkům dodala,  Tato bateriová jednotka je z velké části shodná s osvědčenou
             né.  RegioPanter  jako  BEMU  dokáže  při   dodali i do Eskişehiru,“ říká o tématu To-  Velmi úspěšná je ŠKODA Group i na trhu   nebo v budoucnu dodá, na téměř pět set takových vozidel,  EMU jednotkou, viditelným rozdílem budou další boxy na stře-
             maximální rychlosti do 120 km/h ujet až   máš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve  s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je sou-  například  do  Francie,  Norska,  Maďarska  či  Rumunska.  Další  še vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy
             80 km z pohonů svých baterií. To zajistí   ŠKODA Group a dodává: „Bateriový vlak  částí jejich pohonu i trakční baterie. Co si   desítky vozidel jsou v provozu i v Česku a na Slovensku nebo  na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák ze
             pohodlné pokrytí regionálních neelektri-  je významný posun vpřed nejen v rámci  pod těmito pojmy představit? „Tam, kde   v Bulharsku. Jen v loňském roce najezdily trolejbusy na baterii  ŠKODA Group.                                                                           (god)
             fikovaných tratí. Baterie se pak průběžně   udržitelné mobility, ale také pro regionál-  má  město  postavenou  infrastrukturu,   přes 2,3 milionu kilometrů, což je přibližně šestina jejich cel-
                                                                                                                                    kového nájezdu.
                                                                                                                                    V Trutnově slouží již několik let elektrobusy Škoda, kdy každý   Bateriové tramvaje ForCity Classic Konya jsou
                                                                                                                                    z nich najezdí v průměru 78 tisíc kilometrů. Další elektrobusy   vybavené nejnovějším trakčním bateriovým
                V běžných podmínkách bude mít vlak při rychlosti až 120 km/h dojezd přibližně 80 kilometrů,
                což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí                                                 jezdí v Českých Budějovicích, Třinci, Praze, Zlíně, Žilině a No-  pohonem, který umožňuje vozidlům pohyb
                                                                                                                                    vých Zámcích. Dohromady jen v roce 2022 najezdily na baterii   nezávislý na trakčním vedení
                                                                                                                                    1,7 milionu kilometrů.

                                                                                                                                    Jaké výhody bateriový vlak má?
                                                                                                                                    Velkou  výhodou  nasazení  bateriových  vlaků  je  navíc  snížení
                                                                                                                                    počtů přestupů, které cestující musí absolvovat při cestách na
                                                                                                                                    linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelek-
                                                                                                                                    trifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat
                                                                                                                                    celou trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zá-
                                                                                                                                    roveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných
                                                                                                                                    souprav. A to přinese snížení provozních nákladů, což je spoje-
                                                                                                                                    no i se snížení zátěže životního prostředí. Vlaky, které jezdí na
                                                                                                                                    bateriový pohon, jsou nejčistším řešením k nahrazení tradič-
                                                                                                                                    ních dieselových vozidel. Současně je to způsob, jak postupně
                                                                                                                                    zlepšit kvalitu ovzduší a dosáhnout tak klimatických cílů, které
                                                                                                                                    si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená
                                                                                                                                    dohoda usilující o snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050.
                                                                                                                                    Portfolio produktů ŠKODA Group se už nyní soustředí na mo-
                                                                                                                                    derní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy. Svou
                                                                                                                                    pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například


             10                                                                                                                                                                                                                         11
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15