Page 9 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 9

Železniční doprava

 České dráhy nasadí do roku   Moderní lokomotivy Vectron v pražských Vršovicích




 2026 stovky nových vozů





 Na české železnici probíhá největší obnova vozidlového parku od vzniku České republiky. Čes-
 ké dráhy objednaly celkem 110 dvou- a třívozových elektrických jednotek RegioPanter od spo-
 lečnosti Škoda Group, 76 dvouvozových motorových jednotek RegioFox od polské společnosti
 PESA a pro dálkovou dopravu dvacet netrakčních jednotek ComfortJet a padesát elektrických
 lokomotiv Siemens Vectron. Firma se zaměřila také na zjednodušení odbavení a informování
 zákazníků. O obnově vozidlového parku, službách v nových vlacích a dalších novinkách hovo-
 říme s Michalem Krapincem, předsedou představenstva a generálním ředitelem Českých drah.


 V jaké fázi je současná obnova vozidlo-  traktů. Jednalo se o dvouvozové jednotky  přesunou  na  Ostravsko.  Poslední  z  nich
 vého parku? Když počítáme jen soupra-  RegioPanter. Ty už jezdí v Karlovarském,  pak míří na Vysočinu. Z padesáti objed-
 vy  pro  přepravu  cestujících,  máte  jich  Plzeňském a Jihočeském kraji. Další jezdí  naných jednotek je jich dodaných zhruba
 objednáno skoro 200. Kolik už jich jezdí?   dočasně  v  Olomouckém  kraji  a  letos  se  třicet.
 Obnova  vozidlového  parku  Českých   moderních sedaček v příjemném klimati-  montáž pak probíhá v ostravském závo-  hranic.  Na  současných  spojích  nahradí
 drah  je  kontinuální  proces.  Navíc,  když   zovaném, světlém a moderním interiéru.   dě společnosti Škoda Group. Nyní je tam  klasické moderní klimatizované soupravy
 si uvědomíme, že jsme převzali technic-  Jednotka RegioFox  zhruba desítka vozů. Začala také montáž  standardu EuroCity.
 ky a hlavně morálně zastaralý vozidlový   Zatím jsme hovořili o regionální dopra-  řídicích vozů, což je taková „lokomotiva
 park,  jsou  současné  investice  skutečně   vě. Na našich kolejích však jezdí také de-  bez  motorů“.  Je  tam  stanoviště  strojve-  Cestující s novými vozidly očekávají také
 velmi  důležité  pro  další  rozvoj  a  konku-  sítky vagónů, kterým se lidově přezdívá  doucího a na dálku se z něj ovládá loko-  vyšší komfort a nové služby. Jaké trendy
 renceschopnost železniční dopravy v Čes-  „koženky“, i když už prošly dílčí moderni-  motiva,  takže  je  to  nejsložitější  součást  jsou v tomto směru?
 ké  republice.  V  loňském  jízdním  řádu   zací a koženku nahradily textilní potahy.  celé  soupravy.  S  výrobcem  jsme  se  do-  Je  pravda,  že  nové  jednotky  kompletně
 jsme uvedli do provozu například deset   Stále jsou to vozy, které nenabízejí zrov-  hodli, že ComfortJety začneme nasazovat  mění cestování vlakem. Na mnoha tratích
 nových jednotek InterJet, které cestující   na největší komfort cestování.   už během roku 2024, zpočátku bez toho  je to skok o několik generací. Začíná to už
 přijali na vlacích Západní expres a Krušno-  I do dálkové dopravy investujeme. Napl-  nejsložitějšího článku, bez řídicího vozu.  při nástupu. Místo starých dveří s klikou
 hor velmi pozitivně. V Moravskoslezském   no  běží  výroba  dvaceti  netrakčních  jed-  Jak budou schváleny a vyrobeny i ty, vy-  jsou  předsuvné  dveře  ovládané  tlačít-
 kraji na lince z Ostravy do Frenštátu pod   notek  ComfortJet.  Jsou  to  devítivozové  tvoříme finální plánovanou sestavu o de-  kem. Místo zdolávání schodů je podlaha
 Radhoštěm jsme nasadili pětici patrových   vlaky, takže se jedná dohromady o dalších  víti vozech.   v úrovni moderních nástupišť. Bezbarié-
 netrakčních  jednotek  push-pull  a  začaly   180  nových  vozů,  které  potáhnou  nové  ComfortJet představuje moderní soupra-  rovost bereme jako jednu z našich priorit.
 také  dodávky  vlaků  z  nejnovějších  kon-  lokomotivy Siemens Vectron. Těch máme  vu pro rychlost až 230 km/h. Provozovat  Na  palubě  vlaků  pak  najdou  cestující
          objednáno padesát a budeme je používat  je budeme například na linkách z Prahy  Wi-Fi síť, elektrické zásuvky a USB porty
          na vlacích EuroCity a InterCity.   do  Berlína  a  Hamburku,  Vídně  a  Grazu  pro  dobíjení  cestovní  elektroniky.  V  ně-
 Jednotka RegioPanter  V  současnosti  jsou  už  vyrobeny  skříně  nebo  Bratislavy  a  Budapešti.  Chtěli  by-  kterých  vlacích  máme  i  speciální  okna,
          více než dvaceti vozů ComfortJet. Ty se  chom je poslat třeba i z Prahy do Kodaně  která umožňují snazší průchod mobilního
 Jaký je výhled na letošní a příští roky?   svařují ve vídeňském Siemensu. Konečná  nebo  Villachu  u  italských  a  slovinských  signálu  a  bezdrátové  nabíječky.  U  řady
 Letos  budou  pokračovat  dodávky  dvou-                                      míst jsou sklopné nebo rozkládací stolky.
 vozových jednotek RegioPanter na Vyso-                                        Cestující si tak mohou udělat z vlaku „tra-
 činu  a  začneme  přebírat  také  třívozové   Patrová netrakční jednotka „push-pull“  in office“.
 soupravy. První z nich chceme nasadit do                                      U dálkových vlaků počítáme s rozvojem
 provozu  teď  v  létě  v  Moravskoslezském                                    informačně-zábavního portálu a cestující
 a Olomouckém kraji. Příští rok budou po-                                      s dětmi ocení dětské kino. Mezi novinky
 kračovat jejich dodávky také do středních                                     současných  nejmodernějších  vlaků  patří
 Čech, na Královéhradecko a do Zlínského                                       výkonné elektrické zásuvky, které mohou
 kraje. Ještě letos začne také zkušební pro-                                   nabízet i elektrické invalidní vozíky nebo
 voz  motorových  jednotek  RegioFox.  Le-                                     elektrokola.
 tošní rok tak představuje podstatný zlom                                      Na  zkvalitňování  servisu  neustále  pra-
 v náhradě starých vlaků za nové, a to ze-                                     cujeme.  Zavádíme  řadu  novinek  v  onli-
 jména v regionální dopravě.                                                   ne odbavení s cílem co nejvíce usnadnit
 V  rámci  uzavřených  kontraktů  počítá-                                      nákup jízdenek a poskytovat zákazníkům
 me, že v letech 2023 až 2026 uvedeme                                          dostatek  informací.  Ať  už  jde  o  změnu
 do  provozu  zhruba  160  nových  vlaků.                                      řazení a nabídku náhradního místa, nebo
 Převedeno  na  jednotlivá  místa  k  sezení                                   o plánek volných míst, pokud člověk ces-
 to představuje nabídku více než 26 000                                        tuje bez místenky.                                    (god)


 8                                                                                                             9
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14