Page 11 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 11
Elektromobilita
Bateriové vlaky: stanou se
budoucností železniční dopravy?
Současná doba neustále klade důraz na šetrné chování k životnímu prostředí, na což musí mys-
let i železniční průmysl. Ten se snaží přijít s budoucím udržitelným řešením hlavně v provozu na
neelektrifikovaných tratích, kde je nutné dbát na nižší zatížení přírody. To by mohly zajistit bate-
riové multifunkční jednotky (BEMU). O tomto řešení se mezi výrobci vlaků a dopravci mluví řadu
let. Roste i poptávka po vlacích nezatěžujících životní prostředí, a proto se vlaky těchto typů do-
stávají čím dál více do popředí. Na kolejích se tak již dnes začínají objevovat první bateriové vlaky.
Český výrobce ŠKODA Group má své dobíjí jízdou pod trakčním vedením nebo ní neelektrifikované tratě, kde nyní jezdí
vlastní řešení rekuperací energie při brždění. ŠKODA dieselové vlaky, které produkují ročně
Bateriové vlaky jako budoucnost železni- Group pracovala na vývoji BEMU několik tisíce tun emisí.“
ce brzy budou součástí i železnic v České let. Za tu dobu se podařilo vytvořit vozi-
republice. Na vývoji těchto vozidel pracu- dlo, které dovede na tratích plně nahra- ŠKODA Group využívá bateriová řešení
je i společnost ŠKODA Group, která bate- dit dieselové vlaky a ušetřit dopravcům nejen ve vlacích, ale i v tramvajích, tro-
riové vlaky postavila na platformě oblíbe- nemalé náklady. „Bateriový vlak rozši- lejbusech či elektrobusech
ného a známého RegioPantera. Skloubila řuje portfolio našich ekologických beze- Škoda Group má dlouholeté zkušenosti
do sebe dlouholeté zkušenosti s tímto misních řešení a je pro nás logický krok s výrobou vozidel s bateriemi. Cestujícím
vozidlem, přičemž tento typ vlaku česká doplnit osvědčenou elektrickou jednotku v tureckém městě Konya slouží od roku
společnost dodala téměř ve 300 kusech. Panter o trakční battery-packy. Máme 2015 celkem 12 tramvají s bateriovým
Vozidlo pro bateriovou variantu (BEMU) bohaté zkušenosti s výrobou trolejbusů pohonem, rovněž 14 kusů tramvají pro je trolejbus napájen z troleje. V místech, kde trolejové vede- využití vodíku. A i nadále bude v souladu se svou strategií roz-
navíc neprošlo žádnými velkými změna- s trakčními bateriemi či elektrobusů. Má- město Eskişehir bylo vybaveno trakční ba- ní není, se trolejbus přepne na baterie a může tak obsluhovat víjet ekologická vozidla pro udržitelnou mobilitu. „S novými
mi. ŠKODA Group využila volný prostor lokdo navíc ví, že v Turecku slouží od roku terií a aktuálně se trakční baterie uplatní další potřebné lokality, než se opět dostane pod trolejové ve- bateriovými vozidly získá dopravce osvědčenou elektrickou
na střeše vozidla, na který se umístily tři 2015 celkem 12 našich tramvají s bate- i u dodávky tramvají pro německá města dení. Toto řešení je vlastně velmi podobné tomu u bateriového jednotku doplněnou o bateriový box označenou jako BEMU.
bateriové packy. Vše ostatní zůstalo stej- riovým pohonem a dalších 14 jsme jich Mannheim, Ludwigshafen a Heidelberg. vlaku,“ zní ze ŠKODA Group. Škoda Group zákazníkům dodala, Tato bateriová jednotka je z velké části shodná s osvědčenou
né. RegioPanter jako BEMU dokáže při dodali i do Eskişehiru,“ říká o tématu To- Velmi úspěšná je ŠKODA Group i na trhu nebo v budoucnu dodá, na téměř pět set takových vozidel, EMU jednotkou, viditelným rozdílem budou další boxy na stře-
maximální rychlosti do 120 km/h ujet až máš Ignačák, Prezident Regionu CZ/SK ve s dvouzdrojovými trolejbusy, kde je sou- například do Francie, Norska, Maďarska či Rumunska. Další še vlaku a zejména schopnost plnohodnotné bezemisní jízdy
80 km z pohonů svých baterií. To zajistí ŠKODA Group a dodává: „Bateriový vlak částí jejich pohonu i trakční baterie. Co si desítky vozidel jsou v provozu i v Česku a na Slovensku nebo na tratích bez trolejového vedení,“ doplňuje Tomáš Ignačák ze
pohodlné pokrytí regionálních neelektri- je významný posun vpřed nejen v rámci pod těmito pojmy představit? „Tam, kde v Bulharsku. Jen v loňském roce najezdily trolejbusy na baterii ŠKODA Group. (god)
fikovaných tratí. Baterie se pak průběžně udržitelné mobility, ale také pro regionál- má město postavenou infrastrukturu, přes 2,3 milionu kilometrů, což je přibližně šestina jejich cel-
kového nájezdu.
V Trutnově slouží již několik let elektrobusy Škoda, kdy každý Bateriové tramvaje ForCity Classic Konya jsou
z nich najezdí v průměru 78 tisíc kilometrů. Další elektrobusy vybavené nejnovějším trakčním bateriovým
V běžných podmínkách bude mít vlak při rychlosti až 120 km/h dojezd přibližně 80 kilometrů,
což zajistí pohodlné pokrytí regionálních neelektrifikovaných tratí jezdí v Českých Budějovicích, Třinci, Praze, Zlíně, Žilině a No- pohonem, který umožňuje vozidlům pohyb
vých Zámcích. Dohromady jen v roce 2022 najezdily na baterii nezávislý na trakčním vedení
1,7 milionu kilometrů.
Jaké výhody bateriový vlak má?
Velkou výhodou nasazení bateriových vlaků je navíc snížení
počtů přestupů, které cestující musí absolvovat při cestách na
linkách, které jsou částečně elektrifikovány a částečně neelek-
trifikovány. Bateriové vlaky mohou bez problémů absolvovat
celou trať, čímž se výrazně zvýší komfort pro cestující, a zá-
roveň může provozovatel snížit celkový počet provozovaných
souprav. A to přinese snížení provozních nákladů, což je spoje-
no i se snížení zátěže životního prostředí. Vlaky, které jezdí na
bateriový pohon, jsou nejčistším řešením k nahrazení tradič-
ních dieselových vozidel. Současně je to způsob, jak postupně
zlepšit kvalitu ovzduší a dosáhnout tak klimatických cílů, které
si společnost nastavila. Příkladem může být Evropská zelená
dohoda usilující o snížení emisí z dopravy o 90 % do roku 2050.
Portfolio produktů ŠKODA Group se už nyní soustředí na mo-
derní bezemisní vozidla, jako jsou tramvaje a trolejbusy. Svou
pozornost ale zaměřuje i na další alternativy, jako je například
10 11