Page 12 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 12
Železniční doprava lokomotiv Vectron. Po rakouských tratích jsme první vlak odvezli
ČD Cargo – dravec v lednu 2019, v Německu v dubnu 2020. Díky spolupráci obou za-
hraničních poboček může ČD Cargo nabízet v tranzitu nejen pře-
pravní trasu přes Slovensko a Českou republiku, ale i po koridorové
trati přes Rakousko a Passau dále do Německa. Pobočky se mohou
v evropském prostoru pochlubit referencemi z přeprav dřeva, černého uhlí, obilí, che-
mických produktů a také automotive. Naše lokomotivy pravidelně
zajíždějí do rakousko-italské pohraniční stanice Tarvisio a také do
seřaďovací stanice Basel ve Švýcarsku a s využitím lokomotiv vy-
bavených last-mile modulem obsluhují i neelektrifikované vlečky
a nákladiště. Nezajímavé nejsou ani další západoevropské trhy, kon-
V loňském roce oslavilo ČD Cargo patnácté výročí samostatné činnosti. Během své existence krétně například země Beneluxu. Od prosince 2021 zajišťujeme čty-
se společnost realizující své přepravy z větší části pouze v tuzemsku proměnila v dravce, který řikrát týdně dopravu vlaků s kontejnery a návěsy mezi Lovosicemi a
dnes jako dopravce aktivně působí v sedmi evropských zemích a v zahraničí přepraví ročně Rotterdamem přes megahub Lehrte. V celé trase s lokomotivou ČD
cca 10 milionů tun zboží. Expanze na zahraniční trhy je jedním ze čtyř strategických pilířů, na Cargo. Park lokomotiv s možností obsluhovat země Beneluxu by se
kterých společnost ČD Cargo staví svoji budoucnost.
Přeprava pevných paliv tvoří významný podíl z celkového objemu Mapa (Milan Koska): ČD Cargo je držitelem oprávnění
obchodních případů realizovaných společností CD Cargo Poland k provozování dopravy již v sedmi evropských zemích.
Součástí dlouhodobé strategie je ještě ly „dceřinkami“, jejichž primárním cílem ani přepravy dřeva a stavebních hmot. (foto Daniel Kuczob) Vyšrafované země jsou v rámci expanzní strategie po-
interoperabilita, intermodalita a spole- bylo získávat další přepravy v daném re- Roční objem přeprav v Polsku osciluje važovány za perspektivní.
čenská odpovědnost. Výsledkem prová- gionu. Brzy pak přibyl další cíl – získání mezi 3,5 – 4 mil. tun zboží. Na své vlaky
zanosti jednotlivých pilířů je 60 mil. tun všech potřebných oprávnění k provozo- nasazuje CD Cargo Poland nejen starší třebných oprávnění k provozování že-
přepraveného zboží a tržby téměř 11 vání železniční nákladní dopravy. lokomotivy ČD Cargo, ale i moderní lo- lezniční nákladní dopravy v Chorvatsku.
miliard Kč. Tyto výsledky řadí ČD Cargo První „licenci“ se podařilo získat v roce komotivy Dragon nebo TRAXX. Disponu- V současné době společnost obchodně
do pětky největších dopravců Evropské 2009 v Polsku dceřiné společnosti s teh- je rovněž více než 700 vlastními náklad- zastřešuje například pravidelné kontej-
unie. dejším názvem Koleje Czeskie. Dnes se ními vozy. Ze zajímavých obchodních nerové přepravy z Rijeky do Budapešti,
Již v dávné minulosti měly tehdejší Čes- společnost CD Cargo Poland zaměřuje případů realizovaných ve spolupráci ČD podílí se i na přepravě agrárních produk-
ké dráhy svá zastoupení v sousedních na přepravy černého uhlí ze slezských Cargo a CD Cargo Poland můžeme zmínit tů. Přepravy s využitím vlastní licence by
evropských zemích. Jejich primárním dolů nejen do České republiky, ale i do přepravu jednotek pro varšavské metro. měly být zahájeny v roce 2023.
úkolem byla reprezentace firmy a jed- polských elektráren a tepláren, dále na V Rakousku a Německu jsou držitelem Informace o zahraničních aktivitách ČD
nání se zahraničními partnery. Časem přepravy kontejnerů v tranzitu z České oprávnění k provozování železniční ná- Cargo by nebyly kompletní bez zmínky
se charakter těchto zastoupení změnil republiky do Běloruska, resp. Číny, ne- kladní dopravy nikoliv dceřiné společ-
a postupně byla přetransformována rostných surovin z baltských přístavů nosti, ale pobočky přímo podřízené
v samostatné obchodní společnosti. Po do České republiky a hutních produktů pražské centrále ČD Cargo. Rozvoj aktivit
vzniku ČD Cargo se tyto společnosti sta- v opačném směru. Zanedbatelné nejsou v těchto zemích umožnil nákup nových Dvojče lokomotiv CD Cargo Hungary
s odklonovým vlakem koksu
(foto Peter Melicher)
I na náročných horských tratích Rakouska se můžeme měl v dalších letech ještě rozšířit. V loň-
setkat s Vectrony ČD Cargo (foto Erich Nährer) ském roce, kdy byl obrovský hlad po
uhlí, jsme pro jednoho zákazníka zajistili
přepravu černého uhlí z Amsterodamu
na Ostravsko, a to v trase mimo Českou
republiku. Bylo to možné jen díky našim
interoperabilním lokomotivám a přede-
vším „licencím“ v zahraničí.
Další expanze byla zaměřena na východ
a směrem na Balkán. Výsledkem bylo
získání „licence“ na Slovensku (červen
2020), v Maďarsku (říjen 2020) a v Chor-
vatsku (duben 2022). Společnosti CD
Cargo Slovakia a CD Cargo Hungary se
zaměřují zejména na přepravy v tranzitu
– dřevo, černé uhlí, kontejnery, automo-
tive. Pro jejich zajištění disponují vlastní- novou vozbu nebo bývají nasazovány na o 100% dceřiné společnosti ČD Cargo
mi lokomotivami. Obě společnosti také výlukové přepravy. Logistics. Její obchodní manažeři jsou
dokážou zajistit i přepravu mimořád- Nejmladší zahraniční dceřiná společnost připraveni zajistit veškeré činnosti souvi-
ných zásilek – z tohoto pohledu byly za- ČD Cargo Adria se sídlem v Záhřebu byla sející s přepravou zboží po souši či moři.
jímavé například přepravy více než 160 založena v květnu 2021. Působí v Chor- Specialitou jsou přepravy celokontejne-
tun těžkých transformátorů do atomo- vatsku a Srbsku, které ČD Cargo považuje rových a kusových zásilek z a do Číny po
vé elektrárny v Mochovcích. Dieselové za perspektivní trhy, zejména při napo- železnici po tzv. Nové Hedvábné stezce
lokomotivy CD Cargo Hungary také pro jení na jaderské přístavy Rijeka a Ploče. mezi Čínou a Evropou.
jiné dopravce zajišťují například odklo- Od dubna 2022 je držitelem všech po- Michal Roh
12 13