Page 12 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 12

Železniční doprava                                                                                                      lokomotiv Vectron. Po rakouských tratích jsme první vlak odvezli


             ČD Cargo – dravec                                                                                                      v lednu 2019, v Německu v dubnu 2020. Díky spolupráci obou za-
                                                                                                                                    hraničních poboček může ČD Cargo nabízet v tranzitu nejen pře-
                                                                                                                                    pravní trasu přes Slovensko a Českou republiku, ale i po koridorové
                                                                                                                                    trati přes Rakousko a Passau dále do Německa. Pobočky se mohou
             v evropském prostoru                                                                                                   pochlubit  referencemi  z  přeprav  dřeva,  černého  uhlí,  obilí,  che-
                                                                                                                                    mických produktů a také automotive. Naše lokomotivy pravidelně
                                                                                                                                    zajíždějí do rakousko-italské pohraniční stanice Tarvisio a také do
                                                                                                                                    seřaďovací stanice Basel ve Švýcarsku a s využitím lokomotiv vy-
                                                                                                                                    bavených  last-mile  modulem  obsluhují  i  neelektrifikované  vlečky
                                                                                                                                    a nákladiště. Nezajímavé nejsou ani další západoevropské trhy, kon-
             V loňském roce oslavilo ČD Cargo patnácté výročí samostatné činnosti. Během své existence                              krétně například země Beneluxu. Od prosince 2021 zajišťujeme čty-
             se společnost realizující své přepravy z větší části pouze v tuzemsku proměnila v dravce, který                        řikrát týdně dopravu vlaků s kontejnery a návěsy mezi Lovosicemi a
             dnes jako dopravce aktivně působí v sedmi evropských zemích a v zahraničí přepraví ročně                               Rotterdamem přes megahub Lehrte. V celé trase s lokomotivou ČD
             cca 10 milionů tun zboží. Expanze na zahraniční trhy je jedním ze čtyř strategických pilířů, na                        Cargo. Park lokomotiv s možností obsluhovat země Beneluxu by se
             kterých společnost ČD Cargo staví svoji budoucnost.
                                                                                                                                    Přeprava pevných paliv tvoří významný podíl z celkového objemu   Mapa (Milan Koska): ČD Cargo je držitelem oprávnění
                                                                                                                                    obchodních případů realizovaných společností CD Cargo Poland   k provozování dopravy již v sedmi evropských zemích.
             Součástí  dlouhodobé  strategie  je  ještě  ly „dceřinkami“, jejichž primárním cílem  ani  přepravy  dřeva  a  stavebních  hmot.   (foto Daniel Kuczob)                          Vyšrafované země jsou v rámci expanzní strategie po-
             interoperabilita,  intermodalita  a  spole-  bylo získávat další přepravy v daném re-  Roční  objem  přeprav  v  Polsku  osciluje                                                važovány za perspektivní.
             čenská odpovědnost. Výsledkem prová-  gionu. Brzy pak přibyl další cíl – získání  mezi 3,5 – 4 mil. tun zboží. Na své vlaky
             zanosti jednotlivých pilířů je 60 mil. tun  všech potřebných oprávnění k provozo-  nasazuje  CD  Cargo  Poland  nejen  starší                                                                třebných  oprávnění  k  provozování  že-
             přepraveného  zboží  a  tržby  téměř  11  vání železniční nákladní dopravy.  lokomotivy ČD Cargo, ale i moderní lo-                                                                          lezniční nákladní dopravy v Chorvatsku.
             miliard Kč. Tyto výsledky řadí ČD Cargo  První „licenci“ se podařilo získat v roce  komotivy Dragon nebo TRAXX. Disponu-                                                                     V současné době společnost obchodně
             do pětky největších dopravců Evropské  2009 v Polsku dceřiné společnosti s teh-  je rovněž více než 700 vlastními náklad-                                                                    zastřešuje  například  pravidelné  kontej-
             unie.                             dejším názvem Koleje Czeskie. Dnes se  ními  vozy.  Ze  zajímavých  obchodních                                                                             nerové přepravy z Rijeky do Budapešti,
             Již v dávné minulosti měly tehdejší Čes-  společnost  CD  Cargo  Poland  zaměřuje  případů realizovaných ve spolupráci ČD                                                                    podílí se i na přepravě agrárních produk-
             ké  dráhy  svá  zastoupení  v  sousedních  na  přepravy  černého  uhlí  ze  slezských  Cargo a CD Cargo Poland můžeme zmínit                                                                 tů. Přepravy s využitím vlastní licence by
             evropských  zemích.  Jejich  primárním  dolů nejen do České republiky, ale i do  přepravu jednotek pro varšavské metro.                                                                      měly být zahájeny v roce 2023.
             úkolem  byla  reprezentace  firmy  a  jed-  polských elektráren a tepláren, dále na  V  Rakousku  a  Německu  jsou  držitelem                                                                Informace o zahraničních aktivitách ČD
             nání  se  zahraničními  partnery.  Časem  přepravy  kontejnerů  v  tranzitu  z  České  oprávnění  k  provozování  železniční  ná-                                                            Cargo  by  nebyly  kompletní  bez  zmínky
             se  charakter  těchto  zastoupení  změnil  republiky  do  Běloruska,  resp.  Číny,  ne-  kladní  dopravy  nikoliv  dceřiné  společ-
             a  postupně  byla  přetransformována  rostných  surovin  z  baltských  přístavů  nosti,  ale  pobočky  přímo  podřízené
             v samostatné obchodní společnosti. Po  do České republiky a hutních produktů  pražské centrále ČD Cargo. Rozvoj aktivit
             vzniku ČD Cargo se tyto společnosti sta-  v opačném směru. Zanedbatelné nejsou  v těchto zemích umožnil nákup nových                                                                            Dvojče lokomotiv CD Cargo Hungary
                                                                                                                                                                                                                    s odklonovým vlakem koksu
                                                                                                                                                                                                                         (foto Peter Melicher)
                                                                        I na náročných horských tratích Rakouska se můžeme          měl v dalších letech ještě rozšířit. V loň-
                                                                              setkat s Vectrony ČD Cargo (foto Erich Nährer)        ském  roce,  kdy  byl  obrovský  hlad  po
                                                                                                                                    uhlí, jsme pro jednoho zákazníka zajistili
                                                                                                                                    přepravu černého uhlí z Amsterodamu
                                                                                                                                    na Ostravsko, a to v trase mimo Českou
                                                                                                                                    republiku. Bylo to možné jen díky našim
                                                                                                                                    interoperabilním lokomotivám a přede-
                                                                                                                                    vším „licencím“ v zahraničí.
                                                                                                                                    Další expanze byla zaměřena na východ
                                                                                                                                    a  směrem  na  Balkán.  Výsledkem  bylo
                                                                                                                                    získání  „licence“  na  Slovensku  (červen
                                                                                                                                    2020), v Maďarsku (říjen 2020) a v Chor-
                                                                                                                                    vatsku  (duben  2022).  Společnosti  CD
                                                                                                                                    Cargo  Slovakia  a  CD  Cargo  Hungary  se
                                                                                                                                    zaměřují zejména na přepravy v tranzitu
                                                                                                                                    – dřevo, černé uhlí, kontejnery, automo-
                                                                                                                                    tive. Pro jejich zajištění disponují vlastní-  novou vozbu nebo bývají nasazovány na  o  100%  dceřiné  společnosti  ČD  Cargo
                                                                                                                                    mi lokomotivami. Obě společnosti také   výlukové přepravy.            Logistics.  Její  obchodní  manažeři  jsou
                                                                                                                                    dokážou  zajistit  i  přepravu  mimořád-  Nejmladší zahraniční dceřiná společnost  připraveni zajistit veškeré činnosti souvi-
                                                                                                                                    ných zásilek – z tohoto pohledu byly za-  ČD Cargo Adria se sídlem v Záhřebu byla  sející s přepravou zboží po souši či moři.
                                                                                                                                    jímavé například přepravy více než 160   založena v květnu 2021. Působí v Chor-  Specialitou jsou přepravy celokontejne-
                                                                                                                                    tun  těžkých  transformátorů  do  atomo-  vatsku a Srbsku, které ČD Cargo považuje  rových a kusových zásilek z a do Číny po
                                                                                                                                    vé  elektrárny  v  Mochovcích.  Dieselové   za perspektivní trhy, zejména při napo-  železnici po tzv. Nové Hedvábné stezce
                                                                                                                                    lokomotivy CD Cargo Hungary také pro   jení na jaderské přístavy Rijeka a Ploče.  mezi Čínou a Evropou.
                                                                                                                                    jiné  dopravce  zajišťují  například  odklo-  Od dubna 2022 je držitelem všech po-               Michal Roh


             12                                                                                                                                                                                                                         13
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17