Page 7 - Časopis Doprava dnes 02/2023
P. 7

Dopravní politika

 Spolupráce s polskými kolegy




 může být pro české VRT klíčová





 Generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda vyrazil v polovině března letošního roku do Polska,
 kde ho čekal nabitý program a také setkání s jeho kolegou Ireneuszem Merchelem (předsedou
 správní rady společnosti PKP Polskie Linie Kolejowe SA). V exkluzivním rozhovoru pro náš časopis
 prozradil nejen to, co bylo tématem setkání, ale také další zajímavosti k vysokorychlostním tratím.

 Ve  druhé  polovině  března  jste  zavítal
 do Polska, kde jste se mimo jiné setkal s   Jiří Svoboda: „Spolupráce s polskými kolegy
 kolegou Ireneuszem Merchelem. Jak se   blematika zvyšování rychlosti na stávající  respektive  absolutní  prioritou  CPK  je
 Vám  osobně  líbilo  představení  stavby   může být klíčová i z pohledu budoucího  infrastruktuře a vše spojené s digitaliza-  výstavba mezinárodního letiště a termí-
 terminálu Warszawa Wschodnia? A jak   kofinancování staveb z fondů EU.“  cí, zejména zavádění systému ETCS. Dále  nům jeho výstavby se pak podřizují i ter-
 moc je tento terminál důležitý nejen z   jsme se věnovali i koordinaci vzájemné-  míny  souvisejících  projektů,  které  řeší
 hlediska VRT?  ho  postupu  ohledně  EU,  kdy  Polsko  je  zajištění potřebné dopravní obslužnosti,
 Jednalo se o nádraží Warszawa Zachod-  velký stát a řeší podobné problémy jako  jako zejména síť VRT. Na rychlé a včasné
 nia, které prochází velmi komplexní pro-  my. Spolupráce s polskými kolegy může  dokončení VRT je velký vládní tlak a nut-
 měnou.  Současné  úpravy  se  provádějí   být klíčová i z pohledu budoucího kofi-  no podotknout, že naši severní sousedé
 primárně pro konvenční železnici, nádra-  nancování staveb z fondů EU.  mají  vůči  obdobným  stavbám  výrazně
 ží ale bude připraveno i na budoucí vy-  Tomuto  setkání  předcházelo  jednání  vstřícnější právní úpravu.
 sokorychlostní  provoz.  Již  dnes  do  něj   s generálním  ředitelem  CPK  (Centralny
 zajíždějí vlaky EIP (Expres Intercity Pre-  Port  Komunikacijny),  tedy  společnosti,  Od Jakuba Bazgiera jsme se na twitte-
 mium,  polská  pendolina),  které  spojují   která je mimo jiné investorem polských  ru dočetli zprávu, že „VRTky“ jsou pří-
 rychlostí až 200 km/h Gdaňsk, Katovice   VRT. Zde jsme řešili koordinovaný postup  ležitostí pro český průmysl. Souhlasíte
 a Krakov s Varšavou. Od prosince příští-  na obou osách, tedy Ostrava – Katovice  a v jakém směru?
 ho roku to bude až 250 km/h po stávající   a Praha – Vratislav. Důležitým tématem  Vysokorychlostní tratě  sice projektuje-
 hlavní trati, která se označuje jako Cen-  bylo i financování projektu včetně zajiš-  me podle francouzského vzoru, žádným
 tralna Magistrala Kolejowa.  To ukazuje,   tění dlouhodobě stabilní finanční i poli-  způsobem však nebudeme zvýhodňovat
 že polská železnice jde cestou zvyšování   tické podpory EU.  zahraniční  dodavatele.  Drtivá  většina
 rychlosti a díky tomu i zájmu cestujících.   komponentů pro jejich výstavbu je do-
 Tomu musí odpovídat i terminály a ten-  Zahraniční  spolupráce  nejen  v  rámci  stupná  na  tuzemském  trhu,  který  dis-
 to je jedním ze tří klíčových ve Varšavě,   plánování  vysokorychlostních  tratí  je  ponuje i odpovídajícím know-how. VRT
 umožňuje  také  napojení  na  stávající   zajisté  důležitá.  Dostanou  se  cestující  jsou  tedy  příležitostí  pro  český  průmy-
 letiště,  spojení  regionu  a  v  budoucnu   z ČR do Polska po VRT? A o jaký koridor  sl, chceme ho v maximální možné míře
 i velmi komfortní přestup na kolejovou   se bude jednat?  zapojit do všech fází přípravy, výstavby
 MHD.  Stavba  je  to  velkorysá,  nicméně   První  bude  koridor  přes  Ostravu,  kdy  i provozu.  To  se  daří  už  v  současném
 to používají stejné postupy a technolo-  už  dnes  se  připravuje  zvýšení  rychlosti   stupni přípravy.
 gie jako Správa železnic. Velmi dobře je   na 250 km/h na trati Varšava – Katovi-
 koncipovaný i informační systém, který   ce. Na to naváže nová trať do Bohumína  Co  Vás  dále  inspirovalo  u  našich  pol-
 odpovídá tomu, že zde zastavují všechny   pro  smíšenou  dopravu  v  parametrech  ských kolegů?
 dálkové vlaky jedoucí do Varšavy a drtivá   VRT.  Druhá  osa  přes Hradec Králové je  Zejména  to,  že  se  nebojí  po  stávající
 většina příměstské dopravy.  předmětem  dalších  kroků,  a  to  zejmé-  infrastruktuře,  která  nedosahuje  tak
          na z pohledu ekonomického hodnocení.  dobrých  parametrů  jako  naše,  jezdit
 Můžete prozradit, jaká další témata jste   Nicméně  navazuje  na  polskou  prioritní  200  km/h.  Také  jezdí  rychleji  kolem
 s polskými kolegy probírali a došlo k ně-  osu Varšava – Vratislav přes nové polské  pracovního  místa,  kde  probíhají  práce
 jaké ať už psané, či nepsané dohodě?  letiště.  na  trati.  Důležitým  faktorem  stability
 Hlavními  tématy  s  mým  protějškem       polské železnice je i to, že má zajištěno
 z PKP PLK byla koordinace velkých pře-  VRT jsou příležitostí pro český průmysl!  stabilní národní financování, byť dohání
 shraničních  projektů,  jako  je  moderni-  Dá  se  říci,  že  v  plánování  vysokorych-  mnohem větší dluh z minulosti. Pokud
 zace  stávající  trati  Katovice  –  Bohumín   lostních tratí jsou naši kolegové vpředu.  jde o technologie, řeší obdobné problé-
 či  záměry  s  tratí  Vratislav  (Wroclaw)  –   Čím to je?  my; zde je nutné dále co nejvíce komu-
 Lichkov.  Nemohli  jsme  se  vyhnout  ani   Projekt  CPK v  Polsku  je  mnohem  kom-  nikovat o konkrétních problémech s EU,
 tématům  řízení  provozu,  dopadů  ukra-  plexnější,  zahrnuje  i  výstavbu  zmíně-  a to i společně s dalšími státy. Železnice
 jinské krize na železnici či budoucí role   ného  letiště.  Termíny  předpokládané-  v Polsku za posledních 10 let prošla vel-
 železnice v rámci EU. S tím souvisí pro-  ho  zahájení  staveb  jsou  ale  podobné,  kou proměnou.                                 (geb)



 6                                                                                                             7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12